De gunfactor is cruciaal voor zzp’ ers

Een interview met fotograaf Fleur Beemster

Op een zaterdagmiddag spreken we elkaar in een Italiaanse delicatessenzaak in de Amsterdamse Jordaan, ‘omdat de mensen daar tenminste niet zo hard schreeuwen’.

Het is alweer jaren geleden dat Fleur Beemster mij als onbekende via via uitnodigde voor een kop koffie, om in ruil daarvoor mij de jurk van het lijf te vragen over mijn leven in Kaapstad, Zuid Afrika. Sindsdien hebben we contact, want wat een ijzersterke en gepassioneerde persoonlijkheid heeft zij. Fleur is geïnteresseerd in menselijke interactie en fotografeert in zowel binnen- als buitenland. Deze reizende enthousiast is altijd zelfstandig ondernemer geweest en ik ben dan ook benieuwd wat dit betekent voor de manier waarop ze haar leven leidt.

Fleur Beemster

Waarom heb je van fotograferen je beroep gemaakt?

Ik ben fotograaf omdat ik fotograferen gewoon heel erg leuk vind, maar ook omdat ik hou van diversiteit. Ik hou ervan om elke dag iets anders te doen. Ik kan slecht tegen sleur en moet in beweging blijven om goed werk te kunnen leveren. Als fotograaf heb ik een heel vrij beroep, dat vind ik fijn.

Wanneer wist je dat je fotograaf wilde worden?

Het was een logische stap, als jong meisje had ik altijd al een camera in mijn handen. Er was een tijd dat ik dierenarts wilde worden, maar toen ik erachter kwam dat je dan ook beesten moet laten inslapen wilde ik niet meer. Toen ik me afvroeg wat ik dan heel erg leuk vond wist ik  direct dat het fotografie was.

Als fotograaf lijkt het een logische stap om zelfstandig te gaan werken. Voel jij dat ook zo of zou je graag deel willen uitmaken van een collectief?

Echt no fucking way. Ik hou ervan om eigen baas te zijn. Weet je, alles is afhankelijk van mij. Ik hoef me nooit te verantwoorden en met niemand rekening te houden. Natuurlijk wel met de opdrachtgever, maar ik heb geen baas aan wiens verwachtingen ik moet voldoen. Ik ben de baas en dat vind ik fijn.

Je bent duidelijk enthousiast over het zelfstandig werken. Word je er soms ook onzeker van dat het juist allemaal afhankelijk is van jou?

Jawel. Ik reis ook veel en voor de projecten waaraan ik werk op reis word ik zelden betaald. Of laat ik zeggen, niet op dat moment. Daar word ik wel onzeker van. Soms heb ik één week van de maand niets te doen en dan denk ik ‘wat als ik straks weer een week niets heb?’. Maar op de een of andere manier komt er daarna wel weer iets op mijn pad. Misschien heb ik die onzekerheid ook nodig om dit zelfstandige bestaan te laten werken, alsof ik hierdoor net wat harder loop. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar het gaat altijd ongeveer op deze manier en het gaat altijd goed.

Verdien je er goed mee?

Ja. Het gaat al jaren heel goed en dit jaar, 2014, is ook weer een goed jaar voor me. Ik reis erg veel en ben heel dankbaar dat me dat allemaal lukt. 

Is er iets dat je bewust inzet om nieuwe opdrachten binnen te halen?

Helemaal niet. Eerlijk gezegd vraag ik me soms ook weleens af hoe het komt dat ik steeds weer opdrachten krijg. Ik haal alles binnen via mond-tot-mond reclame. Ik lever ergens werk af en dan zit er net iemand bij die voor zijn initiatief ook foto’s nodig heeft. Dan word ik gebeld. Soms heeft zo iemand mijn foto’s niet eens gezien.

Opdrachtgevers komen dus naar jou toe? Wat een goede positie.

Als je het zo zegt, ja hè? Wel is het zo, dat als ik op een feest of andere happening ben, ik me ervan bewust ben dat ik even moet vertellen wie ik ben en wat ik doe. Stel dat er een potentiële klant aanwezig is?

Dus je bent je ervan bewust hoe je overkomt en welk verhaal je vertelt?

Ja, en daar moet ik ook constant aan blijven werken. Een zakelijke vriendin zei laatst nog tegen me dat mijn elevator pitch niet zo goed meer is. Ik ben het met haar eens dat ik daar weer eens voor moet gaan zitten, je verhaal verandert namelijk in de loop der jaren.

Is er iets dat je zou kunnen doen om meer opdrachten te krijgen?

Zeker, ik zou zelf opdrachtgevers kunnen zoeken bijvoorbeeld. Dat is alleen heel veel werk. Weet je wat het is? De fotografiewereld in Nederland is erg klein. Om door te dringen in de nog kleinere wereldjes binnen die al kleine wereld moet je connecties hebben, die moet je eerst opdoen. Het gaat allemaal om connecties. Mensen komen wel naar mij toe, maar als ze mij niet aardig zouden vinden dan gebeurt ook dat niet. De gunfactor is cruciaal.

Leuk dat je dat zegt, merk je dat goed?

Ja, heel erg, dit is gewoon zoals het is. In combinatie met goed werk leveren natuurlijk.

Welke rol speelt online communicatie voor jou?

Ik heb een website en ben aanwezig op verschillende social media. Op mijn website heb ik weinig verkeer dat er zomaar strandt, maar als ik een potentiële opdrachtgever heb dan verwijs ik deze altijd door naar mijn website. Het is mijn portfolio. Daarnaast heb ik een Facebookbedrijfspagina. Deze houd ik bij en ik merk dat er altijd nieuwe likes bij blijven komen. Ook ben ik net gestart met Instagram, op aanraden van iemand die daar veel klanten mee binnenhaalt. Ik ben het nog een beetje aan het onderzoeken, maar ik kan me nu al helemaal voorstellen dat het kan werken. Het lijkt wel alsof de hele wereld zich daar bevindt.

Vind je het leuk om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken om jezelf te promoten?

Wat betreft Instagram, daar had ik eigenlijk helemaal geen zin in. Maar ik zie het nut ervan in. Iedereen gebruikt het, omdat het werkt. Het ligt er ook aan, of je alleen met de generaties boven je wilt werken, of dat je later ook met de generaties onder je wilt werken, dan moet je meedoen. Ik houd graag mijn opties open.

Is er iets of iemand waar je veel inspiratie uithaalt?

Ja, zeker. Ik haal veel inspiratie uit kunstvormen als dans, theater en muziek. Deze prikkels heb ik nodig. Niets specifieks, gewoon niet teveel van hetzelfde. En ik haal veel uit het merk La Bong. Het is meer dan alleen een fashion brand. Het hele concept is gebaseerd op de state of mind ‘overcome to become’. Het is een manier van kijken naar de wereld. Enorm inspirerend.

Is er iets wat je op dit moment nodig hebt om je vooruit te helpen?

Moeilijk, ik weet het eigenlijk niet. Ik kan je wel vertellen wat ik leuk zou vinden. Ik zou graag gevraagd worden om voor een organisatie of tijdschrift uitgezonden te worden naar een land in Afrika, om daar een bepaald onderwerp vast te leggen. Dat idee heb ik altijd in mijn achterhoofd.

Als laatste, welk advies heeft jou enorm geholpen en is waardevol voor anderen?

Hou het leuk voor jezelf. Jij bent je bedrijf. Als je geen plezier meer hebt in wat je doet ga dan alsjeblieft iets anders doen, dat is voor iedereen beter. Startende ondernemers adviseer ik alles aan te nemen. Je komt er niet als je vanaf het begin van alles afwijst omdat je het niet zo leuk vindt. Wees niet picky. Het helpt je ervaring op te doen en je netwerk te verbreden.

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra

Thamara is de oprichter van Blueberry Dynamic. Pionier in de Nederlandse VA wereld, wereldreiziger en ambitieuze ondernemer. Haar standpunt is duidelijk: iedereen die dat wil kan aan de slag als zelfstandig ondernemer om een vrijer en blijer leven te creëren.