Ondernemen combiner...
 
Notifications
Clear all

Ondernemen combineren met loondienst? De lessen die ik leerde + 5 tips  


Stephanie Gielesen
Berichten: 14
(@sgielesen)
Blueberry Starter
Lid geworden: 3 maanden geleden

Naast mijn bedrijf werk ik nog een aantal uur in loondienst. Toen ik in 2017 besloot dat ik voor mijzelf wilde beginnen, was ik in de eerste instantie van plan om ontslag te nemen bij mijn werkgever, na een dienstverband van 10 jaar. Ik haalde geen plezier meer uit de functie die mij daar, na een reorganisatie in 2016, was toebedeeld.

 

Naast mijn fulltimebaan was ik op de achtergrond al druk bezig met het vormgeven van mijn bedrijf en naarmate mijn enthousiasme daarvoor toenam, ontstond het besef dat ik meer tijd wilde om eraan te besteden. Het werd dus tijd om mijn ontslag aan te kondigen. Echter, nadat ik eerlijk bij mijn leidinggevende had aangegeven wat ik van plan was, kreeg ik via mijn oude afdeling een aanbod dat mij perfect uitkwam.

 

Een andere functie en parttime, het aantal uur mocht ik zelf kiezen. Om toch wat financiële zekerheid te hebben, leek mij dat een mooie oplossing tijdens de opstart mijn bedrijf. En dat bleek inderdaad zo te zijn: ik had het weer naar mijn zin en ik had de voordelen van een goede basis en mijn fijne collega’s. Daarnaast gaf de beginfase, het ontdekken en het neerzetten van mijn eigen business, mij ook heel veel energie.

 

Naast voordelen ondervond ik ook wel wat nadelen. In een drukke periode kon ik geneigd zijn de dingen wat door elkaar te laten lopen. Als ik een deadline had, of een groot project had lopen, kwam de combinatie soms niet zo goed uit. Toen ik een nieuwe dienst op wilde starten, kwam ik soms tijd tekort voor mijn eigen bedrijf. En als werknemer moest ik natuurlijk nog de jaarlijkse functioneringsgesprekken, waar ik een hekel aan heb, blijven voeren.

 

Het combineren van mijn ondernemerschap met mijn baan in loondienst heeft mij een aantal lessen geleerd, die ik heb samengevat in 5 tips voor jou:

 

1) Maak goede afspraken

Ik heb het geluk dat mijn werkgever heel flexibel is. Als ik bijvoorbeeld een keer op dinsdag wil komen in plaats van op maandag en ik heb geen afspraken, is dat geen enkel probleem. Zolang ik maar zorg dat mijn agenda up to date is, zodat iedereen kan zien wanneer ik waar ben, is iedereen tevreden. Vanaf het begin ben ik duidelijk geweest naar mijn leidinggevende en mijn directe collega’s over mijn bedrijf en het werk dat ik doe wanneer ik niet bij hen ben. Al lijken sommigen nog steeds te denken dat ik dan gewoon vrij ben. 😉

 

2) Neem een boekhouder in de arm

Dit vond ik zelf heel belangrijk. Voorheen deed ik mijn aangifte inkomstenbelasting altijd zelf, maar sinds de combinatie loondienst, ondernemer en eigen huis, vind ik het toch wel prettig dat iemand met verstand van boekhouden en belasting dit voor mij doet. Ieder zijn kwaliteiten. En ja, daar betaal ik natuurlijk voor, maar ik geloof erin dat het mij uiteindelijk geld oplevert. Sowieso omdat ik geen weet heb van alle aftrekposten of eventuele voordelen en die zelf dus misschien zou laten liggen, maar ook omdat het mij heel veel tijd zou kosten om alles uit te zoeken en die tijd kan ik beter besteden.

 

3) Gescheiden rekeningen

Ik had mijn privérekening bij de Rabobank en ik heb direct bij de start van mijn bedrijf een zakelijke rekening geopend bij Knab. Via de Rabobank ontvang ik dus mijn loondienstsalaris en doe ik mijn privé-uitgaven en via Knab lopen de inkomsten en uitgaven m.b.t. mijn bedrijf. Zo houd ik het voor mezelf heel overzichtelijk en heb ik een duidelijk beeld van wat er op de gescheiden rekeningen gebeurd. En binnen Knab werk ik met verschillende potjes volgens het Profit First systeem, ideaal om alvast je btw en belasting etc. opzij te zetten.

 

4) Maak een goede planning

Zoals ik eerder al schreef heb ik soms de neiging om mijn werk wat door elkaar te laten lopen. Soms gebeurt dat omdat ik opeens inspiratie heb voor een blog of omdat ik geen zin heb in een rotklusje en ik in mijn uitstelmodus schiet. Dit vind ik niet altijd erg, maar ik wil het ook niet al te vaak laten gebeuren. Er zijn natuurlijk wel dingen die moeten gebeuren. Daarom maak ik elke maand een planning, die ik vervolgens weer per week bekijk. En waar het kan, werk ik graag in bulk: ik verzamel werkzaamheden van hetzelfde soort, die ik dan in één keer afhandel. Dit werkt voor mij efficiënter dan alles door elkaar.

 

5) Evalueer regelmatig

Hoewel ik dus een hekel heb aan de verplichte functioneringsgesprekken, vind ik het wel fijn om met mezelf een periode te evalueren. Vragen die ik mijzelf dan stel zijn bijvoorbeeld: bevalt de combinatie van loondienst en ondernemen mij nog? Hoe is de verdeling qua tijd? Wat ging er goed en wat kan er beter? Wat is de volgende stap en wanneer wil ik deze gaan nemen? Een stukje terugkijken en vooruitkijken dus, zodat ik actie kan ondernemen waar nodig.

 

Nu ben ik wel benieuwd naar jou. Werk jij ook nog (deels) in loondienst naast je bedrijf? Hoe bevalt jou dat?

 

 

Reageer
7 Replies
3 Reacties
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 430

@sgielesen
Wat goed dat je hierover schrijft, dit is natuurlijk een situatie waar zoveel mensen inzitten of graag in willen zitten. Mensen komen regelmatig bij me met vragen hierover, nu kan ik ze ook naar deze blog sturen. Tof. En goeie adviezen. Veel mensen beginnen met één rekening, maar dat wordt al snel chaotisch. Net als je boekhouding, dat is echt lastig als loondienst en ondernemerschap naast elkaar bestaan (alsof het niet al lastig genoeg is in één van de twee situaties 😉 ).

Toen ik net begon werkte ik ook nog parttime in loondienst, in een tijdelijke functie via het uitzendbureau. Dat was een bewuste keuze, want ik wilde niet gehecht raken aan het vaste inkomen en het gemak van de routine. Ik was echt vastberaden als ondernemer zo snel mogelijk een inkomen te gaan verdienen. Ik had dus een duf baantje voor een absoluut minimum aantal uren, genoeg om net alles te kunnen betalen, en besteedde verder every single minute aan het opstarten van mijn eigen business. Ik vond het fantastisch.

Reageer
Stephanie Gielesen
(@sgielesen)
Lid geworden: 3 maanden geleden

Blueberry Starter
Berichten: 14

@thamarazijlstra
Ah wat goed! Ja, ik denk wel dat je op die manier makkelijker de stap neemt naar fulltime ondernemen.

Maar moet ook zeggen dat ik, nu ik fulltime thuis werk, nog meer merk waar echt mijn hart ligt. Dus voor mij komt die stap ook steeds dichterbij.

Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 430

@sgielesen
Wat dat betreft is deze hele corona-thuiswerksituatie natuurlijk mega interessant. Het is echt proeven van een andere manier van werken en leven en kan veel deuren openen.

Reageer
Thamara Zijlstra
Berichten: 430
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

@anitavdbroek, @irisworks4you en @irisjalissacops, ik lees net dat jullie ook loondienst met ondernemerschap combineren of hebben gecombineerd. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? 

Reageer
Anita van den Broek
Berichten: 2
(@anitavdbroek)
Nieuw
Lid geworden: 1 maand geleden

Klopt inderdaad. Ben mijn bedrijf aan het opstarten naast mijn baan in loondienst. Merk wel dat het héél pittig is vooral in combinatie met een jong gezin en een opleiding maar het geeft ook ontzettend veel energie. Mijn eigen bedrijf voelt niet echt als werken. Hoop tzt mijn uren in loondienst langzaam af te kunnen bouwen naar volledig ondernemerschap...

Reageer
Marielle van Houdt
Berichten: 3
(@mariellevanhoudtgmail-com)
Nieuw
Lid geworden: 2 maanden geleden

Stephanie... heel herkenbaar. Hier ben ik al 2 jaar loondienst met ZZP aan het combineren. Ik durfde de zekerheid niet op te zeggen. Maar, ik merk wel dat je zodoende eigenlijk nooit echt 100% voor één van beide kan gaan. Het is druk in je hoofd. Je wil het op je werk goed doen, maar zeer zeker ook als ondernemer. Ik riep wel eens... ik hoop dat iemand anders de keuze voor me maakt. Ik heb een business coach aangehaakt en met haar afgesproken dat ik er heel bewust naar een datum ging toe werken. Per 1 januari 2021 volledig ZZP. Maar uiteindelijk werd de keuze sneller voor me gemaakt. Gek hoe het kan lopen.

Nou die kwam in juni. Andere standplaats. Dus het was: mee of niet mee. Ik heb gekozen voor niet mee en ga vanaf september 100% voor mijn eigen bedrijf. En eerlijk. Doodeng om straks echt zelf voor je inkomsten te zorgen. Maar de energie en vrijheid die het me nu al geeft. Heerlijk! 

Als ik terugkijk zou ik het overigens wel weer zo doen. Je hebt de financiële ruimte om te ontdekken wat je leuk vind en welke klanten je wil aantrekken. De financiële zorgen zijn er niet. Enkel de zorgen om waar je de tijd en energie vandaan haalt. 😉 

De naam van mijn bedrijf is ook ontstaan vanuit die periode. Stress, ballen in de lucht, combi werk, ZZP, kids én een verbouwing. Structuur en slim werken blijkt het toverwoord.

Heb je voor jezelf wel in beeld wanneer je wil stoppen? Wat heb je daarvoor nodig?

 

Reageer
1 Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 430

@mariellevanhoudtgmail-com
Ben je achteraf blij dat voordat de keuze sneller voor je werd gemaakt jezelf al de knoop had doorgehakt om volledig voor het zelfstandig ondernemerschap te gaan? Ik kan me namelijk voorstellen dat het in eerste instantie heel fijn lijkt om zelf zo'n moeilijke keuze niet te hoeven maken, maar dat het uiteindelijk ook veel rust geeft dat je die keuze wel helemaal zelf hebt gemaakt.

Reageer