Waarom essentialism...
 
Notifications
Clear all

Waarom essentialisme essentieel is voor je bedrijf  


Gaby Suhr
Berichten: 5
(@gaby)
Blueberry Starter
Lid geworden: 4 weken geleden

Essentialisme. Nog niet veel mensen hebben ervan gehoord. Bij minimalisme hebben de meeste mensen wel een idee. Het verschil tussen die twee is dat minimalisme uitgaat van ‘zo min mogelijk’ en essentialisme van ‘alleen dat wat belangrijk voor je is’. Een wezenlijk verschil. Ik geef altijd graag als voorbeeld dat een echte minimalist maar één spijkerbroek heeft, omdat je meerdere niet nodig hebt. Een essentialist zou echter kunnen zeggen: “nou, ik heb drie spijkerbroeken, want ik vind ze alle drie supermooi, draag ze vaak, en word er gewoon blij van”. Zie je het verschil? Een essentialist kiest dus bewust voor dat wat belangrijk voor hem of haar is, en schrapt de rest.

 

Wat levert je dat op?

In onze wereld van overvloed, waarin we alles maar willen doen, hebben en zijn geeft het enorm veel rust om bewuste keuzes te maken voor wat wel, en wat niet. En als je dan toch kiest, waarom dan niet voor wat het meest belangrijk voor je is? Good thinking, toch?

Essentialisme slaat overigens niet alleen op spullen of kleding. Je kan het doortrekken op elk gebied van je leven, bijvoorbeeld:

  • Tijd - waar besteed ik mijn tijd aan en wil ik mijn tijd daar wel aan besteden?
  • Relaties - in wie steek ik energie en krijg ik er ook energie voor terug?
  • Gedachten - wat denk ik en helpen die gedachten me?
  • Eten - wat stop ik in mijn lichaam en voedt mij dat ook echt?

 

Maar dus ook zeker op je bedrijf!

 

Belangrijk voor je bedrijf

Maar wat is nou het meest belangrijk voor je bedrijf dan? Dat kan voor iedereen en voor elk bedrijf anders zijn. Je kan het bijvoorbeeld doorvertalen als: wat vind ik het leukst om te doen? Maar je kan het belangrijkst ook interpreteren als: wat is het beste om te doen om mijn business te laten groeien? Wat draagt het meeste daaraan bij? En dat laatste is waar ik nu even naar toe wil.

 

De essentie

Ik weet maar al te goed dat het makkelijk is om in jouw bedrijf te verzanden in allerlei futiliteiten. Om bezig te zijn met gratis trainingen, niet relevante mails, gezellige koffiedates met andere ondernemers en andere zaken die niet direct bijdragen aan de groei van je bedrijf. De dingen die je moet doen, doe je niet omdat ze buiten je comfort zone liggen. Geloof me, ik heb er zelf ook heel veel tijd mee verspild. De essentie, het belangrijkste voor jouw bedrijf, is dat je marketing en sales activiteiten onderneemt. Dat is de kern, dat is de essentie. Naast uiteraard je aanbod. Dus stop met het verspillen van tijd en doe wat je moet doen. Des te eerder komt je bedrijf in een flow en heb jij het bedrijf staan dat je voor ogen had toen je begon.    

Reageer
5 Replies
3 Reacties
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 430

@gaby
Mooi!! Heb je het idee dat de verspreiding van het het essentialisme groter begint te worden? Met minimalisme worden we natuurlijk om de oren geslagen, maar hoe zit dat met essentialisme volgens jou?

Reageer
Gaby Suhr
(@gaby)
Lid geworden: 4 weken geleden

Blueberry Starter
Berichten: 5

@thamarazijlstra Mooie vraag! Ja ik denk het op zich wel, alleen zal niet vaak dat label erop geplakt worden. Ik denk dat mensen, zeker ook door corona, steeds bewuster worden en misschien ook wel gedwongen zijn om wat meer na te denken over wat nou belangrijk is voor hen.

Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 430

@gaby
Het label ja. Dat spreekt mij juist zo aan in jouw werk altijd, ik vind essentialisme zo ongelooflijk mooi.

Reageer
Susanne Grant
Berichten: 24
(@susannegrt)
Blueberry Pro
Lid geworden: 2 maanden geleden

Oh wat interessant dit! Dit komt heel erg overeen met mijn werk, maar heb er nooit aangedacht om dat essentialisme te noemen. 

Reageer
1 Reageer
Gaby Suhr
(@gaby)
Lid geworden: 4 weken geleden

Blueberry Starter
Berichten: 5

@susannegrt
Leuk te horen Susanne!

Reageer