De uitdaging van on...
 
Meldingen
Alles wissen

De uitdaging van online zichtbaarheid

 

Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 555
Topic starter  

9 van de 10 zzp'ers die ik spreek geeft aan het moeilijk te vinden om online zichtbaar te zijn. Tegelijkertijd denkt, weet, iedereen ook dat het wel doen een groot verschil zal maken voor het vinden van klanten, om hun mooie producten en diensten bij de juiste mensen te krijgen en voor het verspreiden van hun boodschap.

Ook hier op het forum hebben jullie massaal geschreven dat online zichtbaarheid, marketing en klanten vinden jullie grootste uitdaging is. Ik snap dat heel erg goed en het is ook helemaal geen verrassing. De meeste zzp'ers vinden het gewoon niet leuk. Je werk vind je heel erg leuk, dit niet. Dat betekent natuurlijk niet dat je het niet kan, alleen dat je niet zo gemotiveerd bent tijd en energie te steken in iets dat je niet zo leuk vindt. Alleen maar menselijk vind ik.

Dus, de missie lijkt me om te zorgen dat ieder voor zich een manier ontwikkeld of iets ontdekt waardoor het wel leuk wordt. Want dat kan gewoon. 

Maar hoe?

Wat mij vaak helpt is om eerst op een rijtje te zetten wat ik precies niet leuk vind of moeilijk.

Waarom is online zichtbaar zijn je grootste uitdaging?

  • "Ik voel me gewoon meer comfortabel op de achtergrond"
  • "Ik zou niet weten hoe ik het moet doen"
  • "Ik ben zo ontzettend druk, ik heb er gewoon echt de tijd niet voor"
  • "Ik maak het geen prioriteit"
  • "Als ik zie wat anderen doen weet ik niet wat ik in hemelsnaam zelf nog zou moeten bijdragen"
  • "Ik vind het eng"
  • "Ik voel me totaal niet geïnspireerd"
  • "Het past niet bij wie ik ben"

 

Wat is het voor jou? Herken je jezelf in een of meer van deze statements? Is het iets anders?

Zoals ik al zei, online zichtbaar zijn een uitdaging vinden maakt je meer regel dan uitzondering, dus ik denk dat het super fijn is om het met elkaar te delen. Zo kunnen we samen kijken hoe je je motivatie er wel voor kunt vinden en zo gewoon een duurzaam netwerk opbouwt waar je non-stop klanten uithaalt. 


Citeren
Ingrid Serraarens
(@ingrid-s)
Blueberry Master
Deelgenomen: 10 maanden geleden
Berichten: 87
 
Geplaatst door: @thamarazijlstra

Waarom is online zichtbaar zijn je grootste uitdaging?

  • "Ik voel me gewoon meer comfortabel op de achtergrond"
  • "Ik zou niet weten hoe ik het moet doen"
  • "Ik ben zo ontzettend druk, ik heb er gewoon echt de tijd niet voor"
  • "Ik maak het geen prioriteit"
  • "Als ik zie wat anderen doen weet ik niet wat ik in hemelsnaam zelf nog zou moeten bijdragen"
  • "Ik vind het eng"
  • "Ik voel me totaal niet geïnspireerd"
  • "Het past niet bij wie ik ben"

All of the above.... before, that is. 

Ik vond het echt een drama toen in net startte. Mijn dooddoeners:

  • Wie zit er dan op MIJ te wachten?
  • Ik weet nog niet genoeg, want ik ben net bezig.
  • Ik heb nog niet voldoende ervaring.
  • Ik doe mijn beste ding op de achtergrond (zegt zij die nu contact heeft met een opleidingsinstituut om LIVE lessen te gaan verzorgen 😲 😲 😲 ).
  • etc. etc. 

Inmiddels heb ik dat wel een beetje achter me gelaten, alhoewel ik soms nog wel even moet slikken wanneer ik iets plaats op social media omdat dan de oude duivel de kop weer eens opsteekt.

Maar weet je.... ik denk maar zo, als het je niet bevalt, dan scrol je lekker verder. Misschien dat ik er nooit helemaal comfortabel mee word en dat is ook oké.

Het belang voor het opbouwen van een fanbase waar je misschien klanten uithaalt, is voor mij zwaarder wegend dan mijn ongemakkelijke gevoel. I've got a business to run en geen hobby, dus neem de ongemakkelijkheid voor lief. 😊 

 


BeantwoordenCiteren
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 555
Topic starter  

@ingrid-s Wow. Powerful dit.


BeantwoordenCiteren
Jantine van der Tang
(@jantine)
Blueberry Pro
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Berichten: 22
 

@thamarazijlstra Mijn voornaamste reden is vooral dat ik niet weet waar ik over moet schrijven. 

"Als ik zie wat anderen doen weet ik niet wat ik in hemelsnaam zelf nog zou moeten bijdragen" heeft daar denk ik wel mee te maken. Er wordt al zoveel geschreven; wat moet ik daar dan nog aan toevoegen? Oftewel, zoals Ingrid aangeeft: wie zit er nou op MIJ te wachten? 


BeantwoordenCiteren
Ingrid Serraarens
(@ingrid-s)
Blueberry Master
Deelgenomen: 10 maanden geleden
Berichten: 87
 

@jantine

Ik denk dat dit een "ding" is van veel startende ondernemers. En ik snap ook zo heel erg waar dat vandaan komt! Maar, NIEMAND is JIJ! Dat hou ik mezelf ook voor ogen, de hele tijd als ik posts maak, stukken schrijf, hier mijn zogenaamde goedbedoelde advies deponeer..... 😌  

Jij hebt iets te melden, want het komt uit jouw koker en uit jouw leven. Mensen doen zaken met mensen. Deel je blunders, deel je strijd, deel je overwinningen, jouw kennis, jouw tips en maak de connectie met jouw bedrijf en de diensten die jij wil aanbieden. 

Maak het niet groter dan het is. Jouw post is er 1 in een constante stroom van berichten, en daarom maar een paar seconden zichtbaar op een tijdlijn. Als je dat en jouw uniekheid als uitgangspunt neemt, wordt de drempel een stuk lager om online zichtbaar te worden. Heel veel succes daarmee 🌻 🌻 

 


BeantwoordenCiteren
Tineke van de Bovenkamp
(@toptien)
Blueberry Starter
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Berichten: 11
 

@jantine Heel herkenbaar! 😊 


BeantwoordenCiteren