Dit is het logo van Blueberry Dynamic
Maak van je dagdroom je droombaan

Wat is een allround virtual assistant?

 

Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Admin
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 611
Topic starter  

Wat is een allround virtual assistant? Het valt me op dat verschillende mensen verschillende ideeën hebben over wat een allround VA is. Nu ben ik natuurlijk benieuwd, wat is jullie definitie van een allround VA? Iemand die je alles kan vragen en het voor je regelt? Iemand die veel verschillende dingen oppakt? Iemand die van veel een beetje weet? Iemand die back office werkzaamheden, marketing en webtehcnische diensten oppak? Iemand die....? 

Ik krijg de vraag vaak en er zijn veel manieren om uit te leggen wat een allround VA doet. Hoe zouden jullie het uitleggen aan iemand die je de vraag stelt? 


Iris Cops liked
Citeren
Isabel Hemelaar
(@isabelhemelaar)
Blueberry Guru
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 36
 

Bij webtechnische diensten, marketing denk ik toch dat dit GEEN allround VA is. Ik denk bij een allround VA meer aan de backoffice werkzaamheden. Ook financiele boekhouding is niet iets wat bij een allround VA thuis hoort, omdat deze meestal geen financiele achtergrond heeft. Ben benieuwd naar de reacties van anderen. 


BeantwoordenCiteren
Elvira van Gastele
(@elviravg)
Blueberry Master
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 14
 

Hmm ja ik ben het wel met Isabel eens. Allround klinkt al snel 'van alles wat', maar in de praktijk moet je toch wel meer van een bepaald onderwerp weten, wil je je werk goed doen. Ik denk dan inderdaad ook aan de marketing, websites of financiële werkzaamheden. Backoffice is redelijk breed en dat is meer allround denk ik inderdaad ook. 


BeantwoordenCiteren
René de Heer
(@rene)
Blueberry Guru
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 41
 

Ik weet eerlijk gezegd niet wat een allround VA is. Wat ik zie bij de ondernemers die zich als VA presenteren is dat het vooral een heel erg breed containerbegrip is, waar van alles onder gevangen wordt.

Wat ik wel grappig/boeiend vind is de (beperkte) definitie van backoffice die jullie aan lijken te houden. Naar mijn idee vallen alle dingen die niet direct met klant werkzaamheden te maken hebben onder de backoffice. Juist ook webtechnische diensten, marketing en financiën zijn dingen die op de achtergrond, buiten het zicht van de klant, uitgevoerd worden. Een en ander is natuurlijk ook weer afhankelijk van wat voor een bedrijf je hebt. Voor een administratiekantoor is boekhouding heel erg frontoffice ? 


BeantwoordenCiteren
Annelieke Widlak
(@annelieke)
Blueberry Expert
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 20
 

Allround voor mij is dat je van alles wat doet. Van alle dingen weet je een beetje. En als er specifieke kennis nodig is, laat je dit door iemand anders doen die daar wél in gespecialiseerd is. Ik denk dat het goed is dat er zowel specialisten als generalisten zijn. Beide hebben andere kwaliteiten. Het is maar net waar je naar op zoek bent en in welke fase je bedrijf zit en wat voor bedrijf en/of doel je nastreeft met je bedrijf. 


BeantwoordenCiteren
Isabel Hemelaar
(@isabelhemelaar)
Blueberry Guru
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 36
 

@annelieke .Dat heb je heel goed verwoord. Daarom is het ook zo lastig dat goed af te bakenen. 


BeantwoordenCiteren
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Admin
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 611
Topic starter  

@rene

Geplaatst door: @rene

Wat ik wel grappig/boeiend vind is de (beperkte) definitie van backoffice die jullie aan lijken te houden. Naar mijn idee vallen alle dingen die niet direct met klant werkzaamheden te maken hebben onder de backoffice. Juist ook webtechnische diensten, marketing en financiën zijn dingen die op de achtergrond, buiten het zicht van de klant, uitgevoerd worden. Een en ander is natuurlijk ook weer afhankelijk van wat voor een bedrijf je hebt. Voor een administratiekantoor is boekhouding heel erg frontoffice ? 

Je maakt een goed punt. Ik denk dat de verschillen in definitie van backoffice voortkomen uit perspectief en een gevolg zijn van historische ontwikkeling. Jij zegt dat het alles is wat aan de achterkant gebeurt en waar geen direct klantcontact bij komt kijken, wat natuurlijk precies de vertaling is van het woord backoffice en een definitie die veel wordt gebruikt. Klinkt logisch dus.

Wat jij ervaart als ietwat beperkte definitie van backoffice is een definitie die al decennialang wordt gebruikt en dat is dat backoffice de administratieve processen aan de achterkant betreft.

De vraag is dan: wat verstaan we onder administratieve processen?

Vroeger betekende dit volgens mij het bijhouden van de financiën en de verantwoording daarover. Je zou het boekhouding kunnen noemen.

Op een gegeven moment hebben we denk ik agendaplanning en correspondentie (inc. e-mail) er ook bij getrokken. Al zou je kunnen beargumenteren dat dit ook frontoffice kan zijn.

Ik vind het niet gek om te zeggen dat webtechnische diensten en marketing bijvoorbeeld tegenwoordig ook als backoffice werkzaamheden worden beschouwd, uitgaande van de definitie dat backoffice al het werk omvat waarbij je geen direct klantcontact hebt.

Vanuit deze definitie is backoffice een breed begrip waar veel verschillende werkzaamheden onder vallen. Dan zou je kunnen zeggen dat een virtual assistant die backoffice werkzaamheden doet een allround VA is, omdat hij of zij administratie doet, marketing, webtechnische diensten, agendaplanning, correspondentie, etc. Behoorlijk uitenlopende vaardigheden. 

Dat mensen de definitie van backoffice verschillend gebruiken heeft dus denk ik te maken met herkenbaarheid en onderscheid willen maken. 

 


BeantwoordenCiteren
Iris Cops
(@irisjalissacops)
Blueberry Master
Deelgenomen: 3 jaren geleden
Berichten: 13
 

Leuk de verschillende interpretaties van iedereen te lezen. Voor mij is een allround VA iemand die de basis weet van veel dingen/tools en hierdoor breed inzetbaar is. Wil je bijvoorbeeld een website en dit van A tot Z geregeld hebben dan vind ik dit meer specialistischer. De allround VA kan en weet bijvoorbeeld dan wel hoe dingen aan te passen zijn of iets nieuws op de website te plaatsen. 


BeantwoordenCiteren
Anne Wierckx
(@anneva)
Blueberry Pro
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 6
 

@thamarazijlstra interessant. Ik zet mijzelf weg als Allround VA en gebruik de termen 'backoffice' en ook wel 'office support'. Toen ik nog in loondienst was wilde ik veel weten, dus het liefst ook net iets meer als wat ik behoorde te weten. Dat heb ik nu als ondernemer nog steeds. Ik ben het wel eens met @irisjalissacops. Ook voor mij geldt dat ik aanpassingen kan doen op een website of er iets kan plaatsen en zelfs wel pagina's kan toevoegen, maar ik ben absoluut geen website bouwer. Dat is voor mij een specialisme. 

 


BeantwoordenCiteren
Isabel Hemelaar
(@isabelhemelaar)
Blueberry Guru
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 36
 

Hoe meer ik er over lees en over ga nadenken, hoe complexer het eigenlijk wordt. Je kan gewoon niet in alles thuis zijn en het hangt ook zo af van je achtergrond en ervaring. Als ik een vraag krijg over iets, waar ik niet bekend mee ben, dan probeer ik in te schatten of ik het op een relatief snelle manier zelf kan ontdekken en uitvoeren. Krijg ik het gevoel dat dit te veel tijd gaat kosten, dan ga ik het anders oplossen. Het kan dan te veel tijd, lees ook te veel geld, kosten voor een opdrachtgever en dan kan je beter kiezen om het extern op te lossen. Komt zoiets nu vaker voor, dan is het een kwestie van kijken of je er een cursus in kan volgen om het je eigen te maken. Het blijft altijd wikken en wegen wat de beste aanpak is. Daar ben je ook VA voor denk ik. Zolang het maar opgelost wordt. 


BeantwoordenCiteren
Susanne de Beer-Kamp
(@thehappyhelper)
Blueberry Master
Deelgenomen: 2 jaren geleden
Berichten: 10
 
Geplaatst door: @isabelhemelaar

Hoe meer ik er over lees en over ga nadenken, hoe complexer het eigenlijk wordt. Je kan gewoon niet in alles thuis zijn en het hangt ook zo af van je achtergrond en ervaring. Als ik een vraag krijg over iets, waar ik niet bekend mee ben, dan probeer ik in te schatten of ik het op een relatief snelle manier zelf kan ontdekken en uitvoeren. Krijg ik het gevoel dat dit te veel tijd gaat kosten, dan ga ik het anders oplossen. Het kan dan te veel tijd, lees ook te veel geld, kosten voor een opdrachtgever en dan kan je beter kiezen om het extern op te lossen. Komt zoiets nu vaker voor, dan is het een kwestie van kijken of je er een cursus in kan volgen om het je eigen te maken. Het blijft altijd wikken en wegen wat de beste aanpak is. Daar ben je ook VA voor denk ik. Zolang het maar opgelost wordt. 

Hier ben ik het helemaal mee eens!


BeantwoordenCiteren

Stuur mij een appje:

0630944036

Stuur een mailtje naar:

klantenservice@blueberrydynamic.nl

Vul het contactformulier in: