Hoe niet te mislukken als zelfstandig ondernemer

Echt succesvol ondernemen is een enorme uitdaging en volgens de statistieken eindigt meer dan de helft van de zelfstandig professionals binnen een paar jaar dan ook terug in loondienst of met een uitkering op de bank. Dit is natuurlijk niet waarom je voor jezelf bent begonnen. Hoe kun je dit voorkomen?

Het ontbreken aan zakelijk succes ligt, in tegenstelling tot populaire opinie, zelden aan de markt, gebrek aan kennis of het succes van je concurrentie, en vaker wel dan niet aan jezelf. Dat kun je zuur vinden of een fantastische mogelijkheid.

Ondernemen is gewoon moeilijk, voor iedereen. Maar succes gebeurt wanneer je je daar niet door laat tegenhouden. Wanneer je ervoor kiest om keer op keer actie te ondernemen; te blijven leren, testen en veranderen. Wanneer je daadwerkelijk zelf dat touw in handen neemt.

We beginnen allemaal ooit aan de keukentafel, gepassioneerd en met een enorme drive, en we gaan er helemaal voor. Het begin is tegelijkertijd eng en uitdagend en dat geeft een heerlijke kick die zich lang aanhoudt. Maar er komt een dag dat die lekkere roes uitgewerkt is. Wanneer je alles hebt gelezen en jezelf aan een koffieverslaving hebt geholpen door al dat ge-netwerk met iedereen en dan tot de ontdekking komt dat je je een ongeluk werkt, maar zonder het gewenste resultaat. Je hebt niet genoeg klanten en dus niet genoeg inkomsten. Wat doe je fout?

Ik weet het niet, het kan van alles zijn, dat moet je gaan ontdekken. En ook al baal je misschien als een stekker, het is een gaaf moment. Een mogelijkheid voor verandering. Succes is namelijk niet onmogelijk, dat zien we de hele dag om ons heen. Je hebt gewoon alleen nog niet gevonden hoe jij dit voor jezelf creëert.

Het is dit moment dat het verschil markeert tussen de zpp’ers die het niet lukt succesvol te ondernemen en dat handjevol mensen die maar populairder worden, impact hebben en goed verdienen.

Succesvolle ondernemers zijn geen andere mensen. Ze maken alleen andere keuzes.

Ondernemen is één groot experiment. Wat voor de één werkt werkt niet voor de ander en je weet van tevoren nooit wat werkt voor jou.

Verstuur je een nieuwsbrief maar werkt het niet? Verander je concept of werkmethode drastisch, of stop ermee en focus je energie op iets anders. Wil je succes met social media, maar lukt het niet? Doe het anders. Deel je je kennis graag met mensen? Maak een online training in plaats van alleen een blog post en kijk of dit voor je werkt.

Ondernemen is niet voor iedereen en dat is oké. Maar wil je succesvol zijn met wat je doet? Doe dan. Vindt het spannend, vindt het moeilijk, maar experimenteer er op los totdat het werkt. Want, ‘if it can be done, you can do it’.

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra is de oprichtster van Blueberry Dynamic. Antropoloog, wereldreiziger en pionier in het opleiden van virtual assistants. Thamara verschijnt regelmatig met haar werk in de media. Haar standpunt is duidelijk: iedereen die dat wil kan aan de slag als zelfstandig ondernemer om een vrijer en blijer leven te creëren.