Mensen betalen je graag, ook als ze hetzelfde gratis kunnen krijgen

Fantaseer je er soms over om je kennis en ervaring te bundelen in een online training, maar blijft het bij fantaseren omdat je telkens weer tot de conclusie komt dat niemand jou gaat betalen hiervoor als ze dat wat jij weet ook gewoon kunnen Googlen?

Een online training aanbieden klinkt misschien onlogisch als alles wat je maar wilt weten tegenwoordig gratis is te vinden. Toch is de wereld van e-learning booming. Aanbieders van online trainingen zetten met z’n allen miljarden om (crazy, right?). 

Waarom zou je daar geen deel van willen uitmaken? Mensen kopen namelijk graag online trainingen, zelfs wanneer ze dezelfde informatie ergens anders gratis kunnen vinden. Want ondanks dat iemand informatie ergens anders ‘kan’ vinden, moeten ze dat wel helemaal doen. Dat betekent het internet afstruinen, het ene na het andere ding lezen, alles naast elkaar leggen om te onderzoeken wat waar is en wat onzin, etc. Dit kan een fulltime baan zijn, zelfs voor de meest doorgewinterde internetgebruiker. En laat tijd nou iets zijn wat de meesten van ons niet in overvloed hebben. We doen er alles aan om meer tijd te creëren in ons leven. 

Als consument en als ondernemer zijn we continu aan het investeren, dat doen we in tijd of in geld. Door meer tijd te investeren kunnen we geld besparen. En hebben we wel geld maar het gevoel tijd tekort te komen? Dan betalen we voor iets om tijd te winnen. Daarom zijn we dolblij als iemand anders dat wat we willen weten heeft uitgezocht en getest en samengebracht op een manier waardoor we al dat gedoe zelf niet meer hoeven te doorlopen. Mensen houden niet van gedoe. Daarom kopen we graag een online training.

Daarbij biedt een goede online training ook nog eens zo veel meer dan alleen informatie. In een training krijg je van alles wat Google je niet kan geven. Een online training is namelijk opgebouwd om je van punt A naar punt B te brengen op de best mogelijke manier. Dat is een resultaatgerichte aanpak die je anders zelf helemaal moet uitvogelen. Of wat denk je van het stellen van vragen? Accountability? Tegelijkertijd je netwerk vergroten? Nieuwe mensen ontmoeten die precies het proces doorlopen wat jij doorloopt? Een online training is the full package.

Heb je zelf ooit een training gevolgd online waar je ontzettend veel aan hebt gehad? Dan weet je dit allemaal allang. 

Dus in plaats van jezelf af te vragen waarom je je kennis en ervaring in een online training zou bundelen als dezelfde informatie gratis verkrijgbaar is kun je je beter het volgende afvragen. Waarom zou ik niet de extra moeite doen om dat wat ik weet in een training te gieten en mijn klanten dus beter te helpen en voor mezelf de mogelijkheid te creëren meer te verdienen?   

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra is de oprichtster van Blueberry Dynamic. Antropoloog, wereldreiziger en pionier in het opleiden van virtual assistants. Thamara verschijnt regelmatig met haar werk in de media. Haar standpunt is duidelijk: iedereen die dat wil kan aan de slag als zelfstandig ondernemer om een vrijer en blijer leven te creëren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief