De Blueberry VA Academy

Waar vrijheid en werk één worden

Creëer zelf de baan waarvan je altijd hebt gedroomd!
Vragen? Stuur ons een appje:
06-23813931

Waarom je beter niet op elk social media kanaal aanwezig kunt zijn

Regelmatig word ik benaderd door zelfstandig professionals, met de vraag hoe ze in hemelsnaam elk social media kanaal actief kunnen beheren. Ze geven aan het idee te hebben op elk kanaal aanwezig te moeten zijn, maar niet goed weten hoe dat in de praktijk op te zetten en – vooral – te onderhouden. Vaak hebben ze er ook helemaal geen zin in – maar oh die druk van buitenaf, want als ondernemer is het essentieel, toch?

Toch?

Het is gewoon niet mogelijk om alles te doen wat de (online) wereld van je verwacht. En zelfs als je nu denkt ‘ja maar, social media is toch niet zomaar iets, dat moet toch wel echt?’. Dat is niet zo.

Naja, oké, het is wel zo en niet zo.

Ik denk, ik vind en ik weet dat social media een enorm fantastische magneet is om mensen naar je toe te trekken. Om je doelgroep te laten weten dat je bestaat. Dat je er bent en hen kunt helpen. Eerlijk gezegd zou ik zelfs niet weten hoe ik zonder social media terecht zou moeten komen bij al die enorm leuke mensen waarmee ik nu samenwerk. Dus ja, het werkt. Verdomd goed zelfs. Gebruik het!

Maar, gebruik het goed.

Hoeveel accounts zijn er vindbaar onder jouw naam waar je niets mee doet? Een Pinterestpagina waar je nooit iets op plaatst? Een Facebookbedrijfspagina die je niet gebruikt, omdat je op je persoonlijke profiel al meer volgers hebt? Dat Google+ account dat je ooit hebt aangemaakt, maar waar je niets mee doet?

Gebruik een social media kanaal én doe het goed óf verwijder het account compleet!

WAAROM?

  1. Een ongebruikt account komt onprofessioneel over. Alsof je bij de KvK staat ingeschreven, maar er eigenlijk geen bedrijf is. Alsof je het niet de moeite waard vindt je er actief voor in te zetten.

  2. Je jaagt mensen weg. Geïnteresseerden – potentiële klanten – zijn op zoek naar jou. Daar maken ze tijd voor vrij. Uit een gedateerd account halen ze niet de informatie waarnaar ze op zoek zijn. Dat is frustrerend. Hoeveel pagina’s moeten ze af om te vinden wat ze nodig hebben? En heb je überhaupt wel verstand van zaken?

Is dit eerlijk? Misschien niet. Is het waar? Waarschijnlijk ook niet. Maar zo komt het wel over.

Social media marketing is pure psychologie. Het is het creëren van beeldvorming door manipulatie. En vergeet nu direct de negatieve connotatie die aan het woord manipuleren kleeft. Lees manipuleren als ‘slim beïnvloeden’. Dat is namelijk wat je doet als je social media op een handige manier inzet om zaken te doen.

Denk aan die personen in je eigen leven die je inspireren en een voorbeeld voor je zijn. Deze mensen beïnvloeden jou, op een positieve manier. Als ze een service of product aanbieden laten ze je zien hoe ze jou kunnen helpen (te gek voor jou) als jij hun diensten afneemt (te gek voor hen).

Welke concrete stappen kun jij nu zetten om over te komen als een professional die wel geïnteresseerd is en mensen naar zich toe trekt?

  1. Google jezelf en breng in kaart welke social media accounts je allemaal hebt (hoeveel was je er vergeten?)
  2. Bepaal je doel; wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten aantrekken, extra’s delen met bestaande klanten of een nieuw product lanceren?
  3. Bepaal welk social media kanaal het beste geschikt is voor wat je wilt overbrengen. Ben je een fotograaf? Instagram is dan misschien meer geschikt dan Facebook of Twitter (bleh, teksten schrijven).
  4. Beslis welke social media kanalen je gaat gebruiken en verwijder de rest rigoureus.
  5. Houdt je kanalen up to date. Als je één keer per week iets plaatst is dat prima, maar doe dat dan ook.

Het is niet erg om dezelfde content op je verschillende kanalen te plaatsen. Als je dit verspreid over de dag doet, vergroot je er zelfs je bereik mee, whaddayaknow (om dit te doen kun je bijvoorbeeld Buffer gebruiken – ik ben groot fan).

Het is belangrijk om te kiezen voor media die je ondersteunen in het bereiken van je doel. Maar als je het allemaal zelf moet onderhouden, moet je vooral ook goed kijken naar wat je aan kunt en wat je leuk vindt. En wil je wel graag aanwezig zijn op kanalen die je zelf niet zo goed kent of never no way tijd voor of zin in hebt? Zoek dan iemand die dit voor je kan doen. Want oh boy, wat kan social media voor veel klanten zorgen.

Stuur mij een appje:

0630944036

Stuur een mailtje naar:

klantenservice@blueberrydynamic.nl

Vul het contactformulier in: