Deze 3 ondernemers vertrouwen volledig op hun virtual assistant

De economische crisis betekent voor veel mensen een verlies van werk en inkomen en de schade is groot. Ook veel zelfstandig ondernemers voelen de klappen. Gelukkig zijn ondernemers een kei in creatief denken en extreem oplossingsgericht. Wij spraken drie zzp’ers die besloten het heft in eigen hand te nemen en in deze crisistijd te investeren in hun onderneming. Met het oog op de toekomst kozen ze ervoor om hun dienstenaanbod te veranderen, te verbreden en te digitaliseren. Allemaal deden ze dit door de expertise van een virtual assistant in te schakelen.

Onverwacht heb ik het drukker dan ooit

Renate Knoester-Bruinenberg

Ondernemer Renate Knoester-Bruinenberg is SEO-copywriter en schrijft webteksten en blogs voor andere ondernemers en bedrijven. Daarnaast geeft ze workshops aan tekstschrijvende virtual assistants en collega-copywriters. Toen de economische crisis begon werden meerdere van haar opdrachten in eerste instantie stopgezet, maar als snel trok het aan en had ze het drukker dan ooit. 

Angst en verlies in inkomen

In eerste instantie had ook ik te maken met vaste samenwerkingen die ‘on hold’ werden gezet, puur uit angst of door verlies in inkomen. Vervolgens kreeg ik het juist drukker omdat veel ondernemers tijd hadden om aan hun bedrijf te werken en dus juist nu met de webteksten en SEO aan de slag wilden. Ook ben ik workshops aan andere tekstschrijvers en schrijvende virtual assistants gaan geven, omdat ik weet hoe lastig het is om zelf een praktisch stappenplan op te zetten. 

Ik had er geen zin in

Toen ik besloot om workshops te gaan geven, vond ik dat er een duidelijk en praktisch naslagwerk bij moest. De inhoud schreef ik uiteraard zelf, maar ik had geen tijd, en als ik eerlijk ben ook geen zin, om zelf de vormgeving te ontwerpen. Ik heb al vaker met virtual assistants gewerkt om visuals en werkboeken te laten maken, dus ik twijfelde geen moment om dit weer uit te besteden.

Ik heb meerdere virtual assistants ingeschakeld

Ik heb nu met meerdere VA’s samengewerkt en in tegenstelling tot wat ik dacht, hadden deze dames aan een korte uitleg genoeg. Het snelle opmaken van mijn werkboek heeft Kirsten Happel super opgepakt, net als het inrichten van mijn e-mailmarketing. Ook heb ik een geweldig invulbaar e-book dankzij Constance Put en kreeg ik advies van Aimee Giles. Dit leverde mij vooral veel rust en vertrouwen op. Al met al zou ik iedere (drukke) ondernemer aanraden om op tijd hulp in te schakelen. Het geeft zoveel rust!

Mensen durfden niet meer

Chanine Krisman

Ondernemer Chanine Krisman is personal shopper en stijlcoach. Ze helpt vrouwen bij het creëren van een eigen kledingstijl en om kleding te vinden die bij ze past. Dit doe ze voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. Toen de gevolgen van de crisis grote economische impact hadden op haar werk en onderneming heeft ze een virtual assistant ingeschakeld om haar te helpen.

Ik was er niet blij mee

Ik geef stylingtraining aan winkelpersoneel en imago trainingen voor bedrijven. Toen de coronacrisis uitbrak vielen deze trainingen allemaal weg en heel veel mensen durfden niet meer te winkelen. Daar was ik niet zo blij mee. Uiteindelijk heb ik besloten om deze rustige periode te gebruiken om te investeren in mijn business en mijn dienstenaanbod uit te breiden.

Ik heb Jolanda Cornegoor als virtual assistant ingeschakeld voor het opzetten van verschillende online programma’s: één online doe-het-zelf programma om zo efficiënt mogelijk online te shoppen en een groter begeleid programma waarin vrouwen hun eigen kledingstijl, beste persoonlijke kleuren en figuurtype ontdekken. Ze leren daarin ook hoe ze het beste kleding kunnen combineren en aan het einde van de training hebben ze hun eigen kledingstijl (her)ontdekt. Daarnaast geef ik deze uitgebreide training ook een aantal keer per jaar in groepen van maximaal 6 personen, waarbij ik intensiever online begeleid en veel feedback geef. Je begrijpt dat er veel moet gebeuren om dit allemaal in deze nieuwe vorm mogelijk te maken.

Nieuwe mogelijkheden

Normaal gesproken geef ik deze trainingen 1-op-1 of in een groep, maar doordat de markt voor live trainingen door de coronacrisis op slot is gegaan kan dat nu niet. Door van mijn trainingen een digitale versie aan te bieden is er straks ook een mogelijkheid om dit thuis in je eigen tijd te kunnen doen. Dat wilde ik al een hele tijd, maar ik was steeds zo druk met mijn werk en als ik eerlijk ben vind ik het zelf ook gewoon niet zo leuk om uit te zoeken hoe ik zoiets maak. Door de economische crisis is dit alles nu in een stroomversnelling gekomen.

Mijn virtual assistant zette het fundament neer

Jolanda heeft voor mij het technische gedeelte van het online programma gemaakt. Denk hierbij aan het aanmaken van een subdomein, het hele fundament van de training online in elkaar zetten en de grove opzet van de inhoud. Nu kan ik zelf al mijn eigen content invullen. Het is echt heerlijk om dit uit handen te kunnen geven aan iemand die je volkomen vertrouwt. Het geeft me veel rust en daardoor heb ik nu meer tijd voor de dingen die ik écht leuk vind. Super fijn!

Sinds de crisis geen omzet meer

Sofie Vanham

Ondernemer Sofie Vanham werkt als Business Unit Manager bij een loopbaancentrum. De impact van de crisis op het bedrijf is groot: de vraag naar loopbaanbegeleiding is geheel stilgevallen en daarmee ook de omzet.

Hoe overleef ik

Toen de coronacrisis net uitbrak kwamen er amper aanvragen voor loopbaanbegeleiding binnen. Mensen zaten echt in survival modus; hoe blijf ik gezond, hoe overleef ik met mijn kinderen thuis, hoe vind ik een nieuwe dagstructuur? Stilstaan bij hun loopbaan was wel het laatste van hun zorgen. In eerste instantie stonden mensen dus ook niet open voor digitale begeleiding. Vervelend, maar dit gaf uiteindelijk de ruimte om te werken aan de verbreding van onze activiteiten. We richten ons nu op B2C en willen nu ook verbreden naar B2B (red. van business to consumer naar business to business).

Door mijn VA kan ik me weer focussen

De verbreding van onze activiteiten wordt nu allemaal in versneld tempo opgezet, met hulp van virtual assistant Laetitia Hoste. Ze helpt achter de schermen met o.a. het klaarmaken van presentaties, het opvolgen van de social media agenda en ze is de tussenpersoon die het contact onderhoudt met de grafisch ontwerper, webdesigner en drukker. Ze neemt veel praktische zaken op zich en we vullen elkaar goed aan. Laetitia levert mij een enorme tijdwinst, waardoor ik me nu volledig kan focussen op het grote geheel.
Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra is de oprichter van Blueberry Dynamic. Antropoloog, wereldreiziger en ambitieuze ondernemer. Haar standpunt is duidelijk: iedereen die dat wil kan aan de slag als zelfstandig ondernemer om een vrijer en blijer leven te creëren.