De balans tussen we...
 
Notifications
Clear all

De balans tussen werk en privé - hoe vind je die?  


Susanne Grant
Berichten: 28
(@susannegrt)
Blueberry Pro
Lid geworden: 4 maanden geleden

Dankzij de toename van smartphones wordt het steeds makkelijker om even gauw je email te checken en berichtjes te sturen naar je (toekomstige) klanten tussen de bedrijven door. Helaas wordt het voor velen van ons ook steeds lastiger om een goede balans te vinden tussen werk en privé.

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van ondernemers last heeft van 1 of 2 mentale problemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan burn-out verschijnselen, (extreme) stress en/of depressie. Dit heeft uiteraard invloed om je bedrijf, maar ook je relaties en fysieke gezondheid. Maar een goede balans tussen werk en privé. Hoe vind je die? Lees verder om meer te weten te komen!

 

Wat is een goede balans tussen werk en privé?

De term wordt te pas en te onpas gebruikt, maar wat betekent het nou echt? Het komt misschien als een grote verrassing maar de perfecte balans tussen werk en privé bestaat niet...

Je kunt niet alles tegelijk doen. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je de hele tijd de balans behoudt; als de ene kant van de schaal omhoog beweegt, beweegt de andere kant naar beneden.

Je werk heeft invloed op je privéleven; je privéleven op je werk. Als je je tegen een burnout aanloopt, zal alles worden beïnvloed!

Het is daarom belangrijk om naar de verschillende aspecten te kijken (niet alleen de uren die je werkt) en een holistische aanpak in de hand te nemen. Je bent namelijk opzoek naar de perfecte mix van de verschillende aspecten en niet een balans. 

Als we kijken naar jouw leven in zijn geheel; je bent een ouder, partner, kind, zus, broer etc. en kijken we hoe deze elementen samenkomen, wat heb jij nou echt nodig om je goed te voelen zowel werk als privé? Jij vindt jouw perfecte balans als we rekening houden met jou in zijn volledigheid zowel als emotioneel, spiritueel, fysiek, intellectueel EN financieel gebied.

Alleen als we rekening houden met de verschillende aspecten die jou jou maken, alleen dan kunnen we een werk en privé mix vinden die werkt VOOR JOU.

 

Hoe bereik je een goede werk en privé mix?

De makkelijkste manier om jouw perfecte mix te vinden is door een weekje detective te spelen. Analyseer je activiteiten, je emoties en je tijd voor een week of twee. Na deze periode heb je duidelijk wat werkt voor jou - en vooral wat niet - en dan kun je de benodige aanpassingen gaan invoeren.

  • Stap 1 - Analayseer je activiteiten en emoties voor een week. Schrijf op wat je doet, hoe je je voelt als je ze doet en hoelang het je kost om deze activiteiten uit te voeren. Zorg ervoor dat je alles opschrijft, zowel werk als privé.
  • Stap 2 - Maak een tweede lijst met activiteiten die je zelf graag doet en met je gezin/vrienden etc. 
  • Stap 3 - Vergelijk de lijst van stap 1 met de lijst van stap 2. Waar zit overlap? Doe je vooral dingen die je niet leuk vindt? Is er tijd voor dingen waar jij echt blij van wordt? Of doe je alles elke dag/week op automatische piloot? Maak jezelf bewust van wat jij nodig hebt en wat je doet!
  • Stap 4 - Plan je volgende week in. Wil jij graag meer tijd om je nieuwe boek te lezen? Plan dit in! Ga je liever naar buiten van het weekend? Zet het in je agenda. En ja, de afwas kan wachten. 

Dingen die blijven liggen omdat je het niet leuk vindt, besteedt ze uit. Huur iemand in die je daarbij kan helpen. Of dat nou in je bedrijf is, of privé, het leven is echt te kort om dingen die je niet leuk vindt alsmaar te blijven doen en het kost vaak minder dan je denkt! 

 

Leer grenzen aan te geven en nee te zeggen

Het grootste probleem waar mijn clienten tegen aanlopen is het hebben van effectieve structuren en systemen. Zowel als in het werk als privé wordt het al gauw te veel als de rekeningen opstapelen, inboxen (te) vol zijn en je geen schoon ondergoed hebt voor je werkdag! 

Daarnaast is het ook van belang dat je grenzen leert aan te geven en nee zegt tegen dingen waar je echt gewoon geen zin in hebt. Dit is voor velen van ons een lastig punt, omdat we zo gewend zijn “ja” te moeten zeggen voor ons gevoel. Als bonus tip kan ik je dit meegeven. Ik heb een lijst wat ik mijn “nee-lijstje” noem en daar staat alles op wat ik niet doe: zoals last minute muffins bakken voor de school vrijwilligersdag of het maken van afspraken voor mijn echtgenoot met zijn familie (erg frustrarend door het cultuurverschil met de Schottten hier!). Ik doe ze gewoonweg niet. Het kan even wennen zijn voor je omgeving als je dit gaat invoeren, maar neem van mij aan, ook hier wennen mensen vanzelf aan! 

Andere voorbeelden: Als je erg ongelukkig wordt van administratie, huur een boekhouder in. Vaak kun je al terecht voor 40EUR+VAT per maand. Mijn ervaring is dat de boekhouder dit heel leuk vindt om te doen en het geeft jou zoveel meer energie.

Heb je een spuughekel aan de vaat en was? Begin met het inhuren van hulp in het huishouden een keer per week en bouw het op! Het geeft jou de ruimte voor andere dingen en een schoon huis - en ondergoed - is altijd heerlijk om je dag mee te beginnen wat dat betreft!

 

Conclusie

Het vinden van jouw perfecte werk en privé mix is een structurele oplossing voor jouw huidige situatie. Om erachter te komen wat werkt, zul je tijd vrij moeten maken om te kijken wat je nou echt nodig hebt. Zodra je dat duidelijk hebt, kun je verder en de benodigde aanpassingen doorvoeren. 

Maak de komende paar weken tijd om eens naar je eigen leven te kijken met een kritisch oog. Wat werkt voor jou? Wat werkt niet voor jou? Wat is frustrerend en word je helemaal gek van? Waar word je nou echt super gelukkig van? 

En ja, ik weet het! Ons leven is al zo vol met van alles en nog wat. Laten we van nu af aan ervoor zorgen dat je dagen gevuld zijn met dingen die je echt wilt! 

Of op zijn minst, zo vaak mogelijk... 

 

Susanne Grant

Work-Life Balance Expert & Bedrijfscoach voor (te) drukke ondernemers

 

PS Lukt het jou om een goede balans te vinden met werk en privé? Waar loop jij nou tegen aan? Ik hoor graag meer van je!

12 Replies
Natascia Ghiani
(@natasciaghiani)
Lid geworden: 8 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 22

@susannegrt
Dat vind ik echt een goed idee, om een lijstje te maken van de dingen die je niet doet. Maakt het gelijk duidelijk voor iedereen en is tegelijk een goede reminder voor jezelf.

Reageer
Susanne Grant
(@susannegrt)
Lid geworden: 4 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 28

@natasciaghiani Inderdaad! Het is een eenvoudige manier om het voor jezelf duidelijk te krijgen. Kunst is natuurlijk dit te leren communiceren naar je omgeving, maar ook die wennen daar vanzelf weer aan.

Reageer
Irene van Leeuwen
(@vairene)
Lid geworden: 5 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 21

@susannegrt
Het blijft balanceren. Belangrijk hierbij is een goed gevoel erbij te hebben als 't privé stukje even aan de kant moet. In bijzondere tijden kun je dat stukje privé niet even opzij zetten, dan moet dat eerst. Daar is altijd wel begrip voor.

Reageer
Thamara Zijlstra
Berichten: 531
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden
Geplaatst door: @susannegrt

Het komt misschien als een grote verrassing maar de perfecte balans tussen werk en privé bestaat niet...

Je kunt niet alles tegelijk doen. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je de hele tijd de balans behoudt; als de ene kant van de schaal omhoog beweegt, beweegt de andere kant naar beneden.

Dit is zo sterk. Ik kan me het verschil nog herinneren van toen ik dit niet helemaal begreep en life nadat ik het helemaal doorhad, wat een verschil maakt dat voor hoe je door het leven beweegt. 

Reageer
Susanne Grant
(@susannegrt)
Lid geworden: 4 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 28

@thamarazijlstra
Ja, precies! Het komt ook zoveel voor dat mijn cliënten helemaal op zijn en zich leeg voelen. Het is zo'n belangrijk onderwerp, zeker als je voor lange termijn je eigen bedrijf wilt runnen!

Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 531

@susannegrt
Die vond ik ook sterk van je ja; de invloed van je privéleven op je werk en andersom. Iets wat we denk ik ook allemaal wel weten, maar wat vaak op een veel dieper level doorwerkt dan we ons in eerste instantie realiseren.

Reageer
Susanne Grant
(@susannegrt)
Lid geworden: 4 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 28

@thamarazijlstra
Ja, tis pas vaak als het fout gaat dat we ons realiseren hoe lang het eigenlijk al niet werkt! En ik probeer eigenlijk net voor dat moment met klanten te gaan werken, ook al ligt bij sommige de echtscheidingspapieren op tafel.

Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 531

@susannegrt
Bijzonder om er op dat moment bij te kunnen. Heel erg fijn lijkt me dat.

Reageer
Susanne Grant
(@susannegrt)
Lid geworden: 4 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 28

@thamarazijlstra
Ja, zeker! Helemaal als je ziet wat voor een effect het heeft op het gezin en de kinderen.

Reageer
Thamara Zijlstra
(@thamarazijlstra)
Lid geworden: 1 jaar geleden

Berichten: 531

@susannegrt
Ja, that can be pretty big!

Reageer
Loes Bazelmans
Berichten: 25
(@powered_by_loes)
Blueberry Pro
Lid geworden: 6 maanden geleden
Geplaatst door: @susannegrt

Heb je een spuughekel aan de vaat en was? Begin met het inhuren van hulp in het huishouden een keer per week en bouw het op! Het geeft jou de ruimte voor andere dingen en een schoon huis - en ondergoed - is altijd heerlijk om je dag mee te beginnen wat dat betreft!

 

Dit vind ik ook zo'n goed voorbeeld. Hoe vaak mensen wel niet klagen over het huishouden en hoe makkelijk het is om daar iemand voor in te huren. Dit laat weer eens zien hoe sterk het beeld is dat we hebben van onszelf als alleskunner. Uitbesteden wordt te vaak nog gezien als een luxe-oplossing, decadent. Terwijl het juist kracht uitstraalt omdat iemand voor zichzelf weet te kiezen. 

Reageer
Susanne Grant
(@susannegrt)
Lid geworden: 4 maanden geleden

Blueberry Pro
Berichten: 28

@powered_by_loes
Precies! Daarom is het mindset werk en het generatie werk wat ik doe zo belangrijk. Sommige van die patronen zittten al generaties in de familie, sommige krijgen we aangeleerd van de mensen om ons heen (cultuur, tv etc). Ik ben ook opgevoed dat je alles alleen moet kunnen en vooral nooit omhulp vragen. Op een gegeven moment past dat echt niet meer! Zeker als je je bedrijf wilt doorgroeien / schalen.

Ik ben het helemaal met je eens dat er vaak verwacht wordt dat je als ondernemer alles zelf te moeten kunnen. Het is juist zo mooi als je samenkunt werken! Maak je accountant blij met je bonnetjes, dan kan hij/zij ook weer de rekeningen betalen. Dat is toch juist mooi.

Reageer