6 redenen waarom deze virtual assistant sinds de crisis omkomt in het werk

De economische crisis raakt iedereen. Voor veel mensen betekent dit dat ze hun werk geheel of gedeeltelijk zijn kwijtgeraakt. Veel zelfstandig virtual assistants ervaren echter het tegenovergestelde. Nu iedereen door de crisis nieuwe mogelijkheden zoekt en zich actief verdiept in digitalisering zijn virtual assistants de aangewezen experts om hierbij te ondersteunen. VA’s zien een grote toestroom aan werkzaamheden en kansen. Wij hebben enkele van deze virtual assistants hierover geïnterviewd.

Foto van virtual assistant Iris Treffers

Iris Treffers | foto: Sophie Oelrich

Iris Treffers

Iris heeft het zo druk dat ze opdrachten moet afwijzen en haar baan in loondienst die ze er nog naast heeft, heeft opgezegd. Als virtual assistant ondersteunt ze ondernemers met een variatie aan administratieve office werkzaamheden. Daarnaast helpt ze bedrijven met trainingen en persoonlijke ondersteuning optimaal te laten profiteren van het krachtige Instagram platform. Alles om zelfstandigen gefocust te laten groeien.

De vraag naar de expertise van virtual assistants is hartstikke groot nu. Welk effect heeft de economische crisis op het aantal opdrachten dat je hebt? Ben je werk kwijtgeraakt of heb je er juist veel nieuw werk bijgekregen?

Ik werk al langere tijd aan vijf vaste opdrachten en twee van deze opdrachten zijn nu tijdelijk stopgezet. Dus ja, ik ben werk kwijtgeraakt in deze tijd. Gelukkig gaat een van die twee opdrachten straks weer beginnen. Hoe het verder gaat met de andere opdracht weet ik nog niet. Er zijn ook nieuwe opdrachten bijgekomen, waaronder een grote opdracht die ongeveer net zoveel uur betreft als dat van de twee opdrachten die nu ‘on hold’ staan.

Naast dit alles werk ik ook nog steeds in loondienst, maar dat is niet lang meer. Ik heb mijn baan opgezegd. Ik heb het ontzettend druk als virtual assistant en heb opdrachten moeten weigeren. Doodzonde! Daarnaast zijn we net tussendoor verhuisd en help ik mijn zoontje met thuisonderwijs. Ik heb hartstikke veel werk en ben thuis ook druk, daar wil ik me nu op focussen.

In welke sectoren zijn jouw opdrachtgevers werkzaam?

Ik werk voor twee opdrachtgevers in de onderwijssector en een opdrachtgever in de grafische sector. Daarnaast werk ik voor een grote dansschool en voor een online marketingbureau. Dit zijn mijn vaste opdrachtgevers. Binnenkort komen er nog wat opdrachten bij; een iemand verkoopt schilderijen, een iemand werkt in de fotografie en de ander is coach. En ik geef ook nog trainingen over Instagram. 

Waarom heb je juist nu zoveel werk denk je?

Wat een interessante vraag. Ik denk dat dat verschillende redenen heeft:

  1. Veel vraag naar virtual assistants
    Als virtual assistant ben je gewend veel online te werken. Dit is wat je de hele dag door doet. De vraag naar alles wat met digitalisering te maken heeft is nu enorm en virtual assistants zijn de aangewezen persoon anderen daarin te ondersteunen. Natuurlijk ligt het eraan voor welke sector je werkt. Een van mijn opdrachtgevers bijvoorbeeld verzorgt trainingen op scholen en nu de scholen een tijdje dicht zijn geweest, zijn de trainingen ook gestopt. Zij heeft nu even geen virtual assistant nodig, daar kan niemand wat aan doen. Daar staat weer tegenover dat er nieuwe mogelijkheden zijn.

  2. Vrijblijvend helpen
    Waar ik echt van overtuigd ben is het online zichtbaar zijn en blijven. Ook in crisistijd. In het begin vond ik dit best lastig, ik vond het ongepast om mijn diensten te promoten terwijl in deze tijd zoveel mensen hard zijn geraakt. Ik had het gevoel dat ik moest helpen en wilde dat ook graag. Dat heb ik dus gedaan. Via Zoom heb ik gratis Instagram scans gegeven. Ik keek dan mee naar de bio van een ondernemer en gaf tips voor een mooiere bio. Hier verdiende ik niks mee en wilde dat ook niet. Ik vond het oprecht fijn om te kunnen helpen.

  3. Goede online zichtbaarheid
    Ik plaats 4 á 5 post per week op Instagram, hierdoor ben ik veel zichtbaar. Ik krijg wekelijks veel vragen via DM of per mail naar aanleiding van mijn posts. Ik ga nu voor iemand werken die mij al een tijdje op Instagram volgde, mijn teksten spraken haar aan en ze herkende zichzelf in mij. Samenwerken met een VA betekent niet alleen dat je goed bent in je werk, er moet ook een klik zijn. Je gaat tenslotte samenwerken met iemand. Een andere tip wat goed werkt is om te vertellen waar je als VA allemaal mee bezig bent. Ik zal een voorbeeld geven. Momenteel maak ik een website voor een klant en hier vertelde ik over in een post op Instagram. Twee dagen later kreeg ik een mailtje van iemand of ik naar hun website zou willen kijken voor verbeteringen. Zo kwam ik bijvoorbeeld ook aan een opdracht, doordat mensen lezen wat je doet.

  4. Een specialisme hebben
    Verder denk ik zelf dat het ook belangrijk is om een specialisme te hebben. Ik deel wekelijks veel tips over Instagram en er zijn zelfs mensen die wachten op de tips en vragen wanneer de volgende tip komt. Zo leuk!

  5. Jezelf blijven ontwikkelen
    Ik ben ervan overtuigd dat je jezelf moet blijven ontwikkelen. Ik heb dit jaar alleen al acht trainingen gevolgd, korte maar ook grotere trainingen. Daarnaast ben ik een opleiding voor technisch virtual assistant begonnen. Door dit te delen zien mensen dat je over bepaalde onderwerpen veel weet. Dat spreekt mensen aan.

  6. Hou van je werk
    Ik ben er sowieso van overtuigd dat online zichtbaar zijn zo belangrijk is. Het kost mij heel wat uren per week, maar het werkt echt! Het scheelt wel dat ik het ontzettend leuk vind om te doen. Ik kan oprecht zeggen dat mijn werk als virtual assistant mijn hobby is, zo voel ik dat. I love it!

Toen we van de ene op de andere dag in een crisis waren beland stond alles op z’n kop. Ben je actief anders gaan ondernemen vanaf dat moment?

Al voor de crisis ben ik mij naast mijn werk als virtual assistant gaan specialiseren in Instagram. Ik heb diverse trainingen gevolgd en help nu andere ondernemers met dit social media platform. Ik heb een 1-op-1 training ontwikkeld en deze training loopt erg goed. Vanaf het moment dat de crisis er was kon ik mijn training niet meer 1-op-1 geven, nu bied ik de training online aan via Zoom. Veel ondernemers werken nu aan hun bedrijf en daardoor is er veel vraag naar mijn online training. Dat is dus het enige wat ik anders ben gaan doen, ik heb mijn offline training omgezet naar een online training. Voor het grootste deel van mijn werk als virtual assistant heb ik verder niets veranderd. Want wat ik altijd doe werkt gewoon.

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra

Thamara Zijlstra is de oprichter van Blueberry Dynamic. Antropoloog, wereldreiziger en ambitieuze ondernemer. Haar standpunt is duidelijk: iedereen die dat wil kan aan de slag als zelfstandig ondernemer om een vrijer en blijer leven te creëren.