Verzekeringen, we hebben ze allemaal nodig maar vinden het vaak ook ingewikkeld en saai. Verzekeringsexpert Jacco Hofland vind dat niet. Hij noemt zichzeld De Risico Strateeg en is dol op het uitpluizen van ingewikkelde voorwaarden, het uitzoeken van kleine lettertjes, het adviseren over risico’s en alles wat daarbij komt kijken. Fijn voor ons, want dan hoeven wij dat niet meer te doen.
En nog beter? Jacco is de enige in Nederland die gespecialiseerd is in verzekeringen voor virtual assistants.
Hij is betrokken, snapt alles van online werken en adviseert met verstand van zaken én de nodige humor. Als Blueberry’s exclusieve verzekeringsexpert is hij er persoonlijk voor jou.
In dit interview leer je hem kennen. Dit is het persoonlijke verhaal van de man achter de expert.
Thamara: Je bent al vanaf jonge leeftijd geïnspireerd door het verzekeringsvak. Ik vind dat zo’n mooi verhaal. Kan je dat met ons delen?
Jacco: Mijn interesse in het verzekeringsvak is begonnen toen de adviseur van mijn ouders vroeger bij ons thuis kwam. Zo ging dat toen, iedereen had nog een persoonlijke adviseur. Wat mij vooral opviel was zijn enthousiasme en plezier dat hij uitstraalde in zijn vak. Fluitend liep hij het pad op. Deze adviseur was altijd persoonlijk betrokken en geïnteresseerd. Bij een schade stond hij snel op de stoep om alles te regelen.
Door zijn advies konden mijn ouders ook hun huurwoning kopen. In de jaren ‘80 was dat best lastig. Toen mijn ouders officieel eigenaar werden van ons huis en de akte bij de notaris was gepasseerd, werd er een bloemetje bezorgd. ‘Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning’ stond er op het kaartje. Mijn vader moest daar hartelijk om lachen, we woonden daar namelijk al jaren.
Door die persoonlijke aandacht van deze adviseur en het plezier dat hij uitstraalde, is mijn interesse in het verzekeringsvak ontstaan.
Toen ik van school af kwam, ben ik eerst even gaan freewheelen. Na mijn militaire dienst heb ik verschillende banen gehad met altijd in mijn achterhoofd een carrière in de financiële dienstverlening. Op een gegeven moment heb ik serieus een studie assurantie B opgepakt om uiteindelijk de stap te wagen in de sector. Via een oud manager ben ik vervolgens als binnendienstmedewerker voor particulieren bij een lokaal assurantiekantoor terecht gekomen. Als snel voelde ik mij als een vis in het water. Dagelijks hield ik mij bezig met het afwikkelen van schades en andere administratieve taken.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en al snel kwam ik in de buitendienst terecht als allround verzekeringsadviseur en zo was ik zélf ineens de adviseur die bij de mensen thuis kwam. Een geweldige kans waar ik dit kantoor nog altijd dankbaar voor ben.
Later in mijn loopbaan kwamen de complexere risico’s op mijn pad en vond ik hierin mijn uitdaging en ontwikkeling. Zo ontstond en groeide mijn passie en expertise voor zakelijke verzekeringen.
Thamara: Bijzonder hoe iemand zo’n indruk op je kan maken he. Wat ik er zelf zo ontzettend mooi aan vindt is dat juist het persoonlijke contact eruit springt voor je. Er écht voor iemand kunnen zijn. Dat zie ik namelijk ook in jou. Hey, je hebt uiteindelijk veel gestudeerd en geïnvesteerd om zo goed te worden in je vak. En uiteindelijk is deze zelfde man je mentor geworden. Weer zo’n bijzondere gebeurtenis. Wat heeft het voor je betekent om juist hem naast je te hebben?
Jacco: Hij was inmiddels al flink op leeftijd en in de laatste jaren van zijn carrière werd hij aangewezen als mijn mentor. Verzekeringstechnisch stond ik al mijn mannetje maar wat ik van heb geleerd slaat alles. Als ik hem een vraag stelde was zijn antwoord altijd, ‘Heb je het zelf al uitgezocht?’ En, ‘Lees de polisvoorwaarden, wat staat daar of leg het uit in je eigen woorden.’ Dat vergeet ik nooit. Maar vooral zijn enthousiasme en betrokkenheid voor de klant heb ik als belangrijkste les meegenomen in mijn latere carrière. Altijd denken in het belang en de behoefte van de klant. De klant centraal stellen en hem bijstaan waar nodig. Daar draait het om.
Thamara: Je hebt enorm veel ervaring in je vak. Jarenlang vanuit loondienst. Waarom nu als zzp’er? Hoe heeft dat je leven verrijkt?
Jacco: Dat is een goeie vraag. In mijn laatste functie bij Nationale Nederlanden werkte ik als accountmanager. Op een gegeven moment was ik alleen maar bezig met vergaderen, staren naar Excel sheets en schadelastbeheersing. Daar werd ik niet vrolijk van. Ik moet onder de mensen zijn. Daar komt mijn kennis en ervaring het beste tot zijn recht.
Na een reorganisatie heb ik mijn vinger opgestoken en heb ik ervoor gekozen om voor mijzelf aan de slag te gaan. Puur omdat ik niet beperkt wil worden in mijn creativiteit en mogelijkheden. Als ik iets wil doen of ik heb een leuk idee wil ik dit niet eerst overleggen met een marketingafdeling maar gewoon direct aan de slag. Dan zien we wel waar het schip strand.
Dit heeft mijn leven zowel professioneel maar ook persoonlijk verrijkt. Als zelfstandige kom ik zoveel gelijkgezinden tegen die net als ik ook het beste voor de klant willen. Dit werkt voor mij heel inspirerend. Daarnaast kan ik als onafhankelijk adviseur net dat extra beetje meer bieden aan mijn klanten. Om maar een bekende songtekst uit de 90’s te citeren, No limits.
En dit maakt voor mij ondernemen zo leuk. Ik hoef er ook niet rijk van te worden. Feitelijk ben ik dat al. Innerlijke rijkdom is toch veel belangrijker? Doen wat je leuk vind om te doen, daar gaat het om in het leven. Voor mij is dat het adviseren van zakelijke klanten en het beheren van risico’s.
Thamara: Dat vind ik nou zo leuk aan jou, je ideeën over werk en leven liggen volledig op één lijn met die van de virtual assistant community. Jij begrijpt als geen ander hoe belangrijk het is voor je leven om werk te doen dat je echt leuk vindt. Waarmee help jij zzp’ers?
Jacco: Als zzp’er komt er zoveel op je af. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Op het gebied van verzekeren weet je soms niet meer waar je terecht kan met je vragen. Online is er wel veel te regelen, maar dan moet je eerst alles zelf uitzoeken. Het gevaar zit er dan in dat je niet de juiste verzekering afsluit. Stel je voor dat je schade hebt. Wie ga je dan bellen? Als adviseur kan ik een zzp’er hierin begeleiden. Door persoonlijk contact en een helder advies. Hiermee voorkom je niet alleen schade maar sta je er niet alleen voor als het toch een keer verkeerd gaat. Je hebt het immers druk genoeg als ondernemer.