Als zelfstandig online ondernemer krijg je te maken met de nodige verzekeringen. Maar waar moet je eigenlijk op letten? Welke risico’s zijn er voor je als virtual assistant? En wat is relevant voor jou specifiek?
Alsof deze vragen al niet ingewikkeld genoeg zijn om te beantwoorden wordt het nog moeilijker gemaakt door de onbekendheid van het virtual assistant vak onder verzekeringsmaatschappijen. Veel adviseurs zijn zelfs nu gewoon nog niet bekend met volledig online werken.
Enter Jacco Hofland, de enige verzekeringsexpert van Nederland die alles weet over virtual assistants.
Hij is betrokken, snapt alles van online werken en adviseert met verstand van zaken én de nodige humor. Als Blueberry’s exclusieve verzekeringsexpert is hij er persoonlijk voor jou.
In dit interview leer je hem kennen. Ik vraag hem alles over zijn kennis van virtual assistants en zijn beste tips voor jou.
Thamara: Je hebt gezegd dat je virtual assistant een van de gaafste nieuwe beroepen van deze tijd vindt. Dat vind ik natuurlijk ook. Maar waarom zeg jij dat?
Jacco: Als virtual assistant kun je jezelf op allerlei gebieden inzetten. Of het nou gaat om administratieve ondersteuning, het bouwen van een website of social media. In deze tijd waar het nieuwe werken door veel bedrijven is omarmd, ligt hier een enorme markt voor een virtueel assistent. Dit maakt het beroep divers en afwisselend. Het lijkt mij een feest om zo je werk te doen. Geen dag of opdracht is hetzelfde. Hierdoor blijf je jezelf ook als professional ontwikkelen.
Thamara: Een feestje is het zeker. En je werkt zelf ook met een virtual assistant, gaaf. Je kent het beroep en de mensen erachter dus vanuit je werk als verzekeringsexpert, maar ook vanuit de hele menselijke kant als ondernemer. Je weet dus goed wat een virtual assistant nodig heeft en wat het vak inhoud. Dat is echt uniek. Wat zijn situaties waar een virtual assistant mee te maken kan krijgen waar ze zich misschien voor wil verzekeren?
Jacco: Vooral aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, rechtsbijstand en beschermen van je bezit zijn belangrijke thema’s voor een virtual assistant. Bij aansprakelijkheid moet je dan niet alleen aan het omstoten van een vaas of het morsen van een kop koffie over het tapijt denken, maar vooral aan het beheren van data of het geven van een verkeerd advies. Je werkt als virtual assistant vooral met gegevens van derden. Stel dat deze gegevens door jouw toedoen op straat liggen? Op het gebied van social media kan er ook veel fout gaan. Een verkeerde post is snel gemaakt.
Een goede aansprakelijkheidsverzekering helpt. Algemene voorwaarden ook. Maar als je toch aansprakelijk wordt gesteld, heb je toch een jurist nodig. Betaal je die uit eigen zak of sluit je toch maar een verzekering af? Een advocaat kost je zomaar € 250,- per uur. Of je laat die dure iMac uit je handen vallen. Zomaar wat voorbeelden.
Waar ik mijzelf als adviseur zorgen over maak is het feit dat de meeste ondernemers niets regelen voor arbeidsongeschiktheid. Als je hiermee te maken krijgt als ondernemer kun je nergens op terugvallen. Dit zijn allerlei zaken waar je als virtual assistant ook mee te maken kunt krijgen.
Thamara: Dat zijn inderdaad meteen allemaal dingen waar je zelf niet direct niet bij stilstaat. Jij zet je dus ook echt in om het risicobewustzijn van virtual assistants te verhogen. Waarom vind je dat zo belangrijk?
Jacco: De meeste virtual assistants, en ondernemers in het algemeen, zijn zo druk met hun business waardoor ze zich niet bewust zijn van de risico’s. Zo kan het zijn dat je een prachtig bedrijf hebt opgebouwd en je door een calamiteit of schade in de problemen komt. In het ergste geval ga je hierdoor failliet. Vooral voor ZZP’ers is dat een groot risico. Je bent namelijk ook privé aansprakelijk. Vaak zijn het schades die je met de juiste preventie kunt voorkomen.
Stel je geeft een advies aan een opdrachtgever en dit pakt verkeerd uit. Als je klant vermogensschade lijdt en jij bent hiervoor aansprakelijk, kan dit behoorlijk in de kosten lopen. Je kunt dit deels voorkomen met de juiste algemene voorwaarden. Daarnaast zou je een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering kunnen afsluiten. Dan heb je het in ieder geval aan beide kanten goed dichtgetimmerd. Hier komt ook mijn motto ‘verzeker je beter’ vandaan. Niet alleen maar die verzekering afsluiten, maar ook goed kijken wat er allemaal speelt bij een onderneming.
Thamara: Jij bent enorm betrokken valt me op. Je kijkt echt goed naar de persoon achter de virtual assistant om zo tot de beste risico-aanpak en verzekeringen voor iemands persoonlijke situatie te komen. Het virtual assistant vak is natuurlijk een modern beroep en vraag en aanbod nemen in sneltreinvaart toe. Maar dit was niet altijd zo. En zelfs nu is het virtual assistant vak nog steeds onbekend bij veel mensen en bedrijven. Hoe zit dat met verzekeringsmaatschappijen? Hoe staan zij tegenover het verzekeren van de mensen die dit relatief nieuwe beroep uitoefenen?
Jacco: Waar je vroeger nog wel eens een onwetende acceptant van een verzekeringsmaatschappij aan de lijn kreeg als je een virtual assistant wilde verzekeren, is er de laatste jaren op dit gebied gelukkig een hoop veranderd. Het is niet zo dat maatschappijen een panklaar product op de planken hebben liggen. Ze hebben wel de juiste voorwaarden. Iedere virtual assistant heeft zijn of haar eigen expertise en specialisme. Daarom is het ook maatwerk. In de dialoog met de maatschappij vind ik altijd wel de juiste dekking. Daarom spreek ik niet over een virtual assistant polis maar van een persoonlijke virtual assistant polis. Een pakket dat helemaal is afgestemd op de persoonlijke situatie van jou als virtual assistant. Wat wil je nog meer?!
Thamara: Dat klinkt inderdaad als de beste oplossing. Iedereen is daar uniek in natuurlijk. Dat zie ik zelf ook terug in de keuzes die iedereen maakt tijdens de virtual assistant opleiding. Succesvol je eigen business vormen als virtual assistant is zo’n persoonlijke aangelegenheid. En dat geldt natuurlijk ook voor jezelf beroepsmatig verzekeren. Het is allemaal maatwerk dus. Maar als je een virtual assistant nu één tip zou mogen geven met betrekking tot verzekeren, wat zou dat dan zijn?
Jacco: Ga niet aan de slag voordat je de risico’s volledig in kaart hebt. Ik kom graag met je in gesprek om alles met je door te nemen.