Automatische piloot uit en het maximale uit het leven halen

Deze week interview ik Corina Evers. Een vindingrijke virtual assistant met een betoverende lach, die grote stappen zet omdat ze zich door niets en niemand laat tegenhouden.
Meteen de belangrijkste vraag: waarom doe je wat je doet?
Omdat het fantastisch is om ondernemers te kunnen helpen, ze blij te maken met kleine dingetjes die zoveel zorgen wegnemen. En zelf, als ondernemer, leer ik ook weer ontzettend veel van mijn klanten. Jezelf blijven ontwikkelen vind ik erg belangrijk.
Wat maakt het werken als virtual assistant zo ontzettend leuk?
De vrijheid, de ontwikkeling die je zelf doormaakt, nieuwe mensen leren kennen, anderen blij maken, dingen ontdekken en uitproberen, maar ook van je fouten leren. Altijd maar alles op de automatische piloot doen, daar groei je qua persoon ook niet van en zo haal je er niet uit wat er allemaal in zit.
Wat deed je voordat je ging werken als virtual assistant?
Hiervoor werkte ik als directiesecretaresse bij een autoleasemaatschappij. Helemaal op mijn plek tussen de auto’s ;-). Veel geleerd, leuke collega’s mogen ondersteunen en mooie vriendschappen aan over gehouden.
Hoe ben je gestart met het werken als virtual assistant?
Helaas kwam mijn functie als directiesecretaresse te vervallen en ging ik nadenken over de volgende stap. Wat wil ik? En vooral: waar word ik blij van? Een vriendin van mij was al een tijdje bezig als VA en ik ben met haar een kop koffie gaan drinken, om te zien of ik dat ook kon. Na het gesprek werd het duidelijk: ik ga de sprong in het diepe wagen. En al snel wisten bekenden in mijn netwerk wat mijn plannen waren en had ik gelijk al een klant!
Met wat voor soort mensen werk je?
Mensen die van het leven houden. Mensen die genieten naast hun werk, maar ook tijdens. Die verder kijken dan hun neus lang is. Professionals die weten waar ze het over hebben en die er helemaal voor gaan.
Waarom is het voor anderen zo fijn om juist met jou samen te werken?
Ik ben betrouwbaar, professioneel en altijd vrolijk. Ik draag oplossingen aan, waar iemand zelf nog niet aan heeft gedacht. Multifunctioneel inzetbaar, maar wel met mijn eigen expertise.
Wat voor soort werkzaamheden doe je?
Mijn werkzaamheden zijn heel divers en wat ik doe, verschilt ook per klant. De ene klant help ik met administratieve afhandeling in diverse systemen en voor de ander houd ik uren bij, zodat deze aan het einde van de maand keurig overzichtelijk zijn voor het maken van een factuur. Ook redigeer ik rapportages en zet ze om naar het juiste format, bijvoorbeeld. Maar bovenal ontwikkel ik presentaties en maak ik infographics.
En zijn er specifieke werkzaamheden waar je echt wild enthousiast van wordt en meer van zou willen?
Ja, van het maken van presentaties, zowel met Prezi als met PowerPoint en het maken van infographics. Voordat ik ging ondernemen, wist ik nooit goed waar ik creatief in kan zijn, of dat ik het überhaupt in me had. Nu weet ik dat dit is waar mijn hart echt ligt. Ik kan al mijn creativiteit kwijt in het maken van zowel de presentaties als infographics en er ligt ook zoveel potentie in deze visuele presentatievormen. Ondernemers zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om zichzelf mee te kunnen onderscheiden online en ik zie gewoon dat wat ik doe daar aan bijdraagt. Het maakt echt een verschil. Dat is zo mooi om te mogen doen.
Hoe krijg je het voor elkaar om aan veel verschillende projecten te werken?
Voor mij is het heel belangrijk om overzicht en structuur te hebben en te houden. Elke dag kijk ik wat er prioriteit heeft, voor elke klant én voor mezelf. Een dagindeling maken is voor mij een noodzaak.
Neem ons mee in hoe een gemiddelde dag en week eruit zien voor jou.
Opstaan, douchen, aankleden, kids helpen met opstaan en dan met elkaar ontbijten. Daarna richting school (behalve woensdag). Op school help ik in groep 3 mee met het oefenen van lezen. Om 09:00 begint eigenlijk mijn werkdag en dan handel ik diverse zaken af volgens mijn planning.
Meestal rond 12:30 uur een lunchbreak en als het lekker weer is, gebeurt dat uiteraard buiten. Na de lunch ga ik weer verder. Om 15:00 uur de kids weer ophalen en dan staat mijn werk vaak op pauze. ’s Avonds ben ik dan wel vaak nog bezig. Dingen afronden, uitzoeken, lezen. Gelukkig vind ik dat heel leuk om te doen.
Je bent je eigen baas, dat is meestal heerlijk en soms ook lastig. Wat vind je er moeilijk aan?
Als startende ondernemer zijn er heel veel zaken die je zelf moet uitvinden. Daar groei je zelf natuurlijk van, maar om dat (vaak) alleen te doen is niet altijd makkelijk.
Wat iedereen natuurlijk wil weten: hoe vind je mensen om mee samen te werken?
Netwerken! IRL [in real life – red.], maar ook via social media. Het opbouwen van naamsbekendheid heeft tijd nodig. En ook de mensen in mijn netwerk geven mijn naam door aan andere ondernemers.
Wat zijn de 3 online tools waar je echt nooit meer zonder kan?
- Evernote
- Trello
Virtual assistants zijn hot. Hoe zie jij de VA over 5 tot 10 jaar?
Over 5 jaar hoeven we niet meer uit te leggen wat een VA is en zullen vele ondernemers met een VA samenwerken. Net zoals dat nu in bijvoorbeeld Amerika al heel normaal is. De ondernemers in Nederland zijn nu aan het ontdekken wat een VA allemaal kan en zullen steeds meer gaan beseffen dat ze zelf gewoon niet alles kunnen en vooral ook niet willen doen!
Heb je als laatste een gouden tip voor anderen die ook als virtual assistant willen starten?
Probeer iemand te vinden die al VA is en haak daar bij aan. Investeer in jezelf, jouw expertise en ontwikkeling.