Een laptop, telefoon en een goede wifi connectie is genoeg
Deze week interview ik Annyck Nelissen. Een virtual assistant met humor en stijl, die goed weet waar haar prioriteiten liggen.
Meteen de belangrijkste vraag: waarom doe je wat je doet?
In eerste instantie vanwege een grote mond! Altijd gezegd; ‘voor mijn 30ste mijn eigen bedrijf’.. met 29 en 5 maanden de stoute schoenen aangetrokken, mijn baan opgezegd en als VA/PA aan de slag gegaan. Door o.a. het oprichten van een eigen Junior Kamer (JCI Zuid-Limburg) heb ik snel klussen kunnen aannemen en zo is het balletje komen te rollen. Daarnaast is mijn passie ‘ondernemersgeluk creëren’. Zowel voor anderen, als voor mijzelf. In het verleden ben ik wereldwijd ingezet als PA. Door deze ervaringen kwam ik er achter waar ik echt goed in ben: ontzorgen van mensen die graag op de voorgrond staan. Laat mij maar lekker de Robin (van Batman) zijn!
Wat maakt het werken als virtual assistant zo ontzettend leuk?
Een laptop, telefoon en een goeie wifi- connectie is genoeg om aan de slag te kunnen. Ik werk vanaf de bank, vanaf kantoor, maar ook vanuit die fijne koffietentjes en soms gewoon op het strand. VA zijn betekent werken voor bedrijven in het hele land. Ik ben zelf woonachtig in Zuid-Limburg, maar bedien ook klanten in Amsterdam en Utrecht. Superleuk dus.
Wat deed je voordat je ging werken als virtual assistant?
Ik ben mijn carrière begonnen in de golfbranche als Sales & Event manager (maar ook rechterhand/PA van de directeur). Daarna een tijdje als marketeer in de ICT gewerkt.
Hoe ben je gestart met het werken als virtual assistant?
Gewoon door het te doen! In vertrouwde kring mijn plan gepresenteerd, eigen netwerk ingezet om snel klussen te scoren, veel lezen online, een strategie voor een jaar uitgestippeld, MacBook gekocht en lid geworden van VA Lab (de grootste virtual assistant community van Nederland – red.)
Met wat voor soort mensen werk je?
Heel divers! Van advocaten tot coaches, bedrijven in de popnagels tot beauty-sector. Het zijn allemaal andere bedrijven. Dat maakt het enerzijds heel leerzaam, je krijgt een kijkje in de keuken van steeds andere bedrijven, en het houdt je job uitdagend. Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te werken, ondanks dat het virtueel is. In mijn regio (Parkstad) zijn er zoveel ZZP’ers en MKB’ers die flexibele ondersteuning nodig hebben dat ik niet eens verder hoef te kijken dan ‘om de hoek’.
Waarom is het voor anderen zo fijn om juist met jou samen te werken?
Ik ben flexibel, creatief in het vinden van een oplossing en ik begrijp dat ondernemen anno 2017 vraagt om vernieuwende oplossingen. Een VA is daar een voorbeeld van. Daarnaast werk ik actief aan mijn netwerk, zodat ik ook voor mijn klanten snel kan schakelen zodra er vraagstukken zijn die ik zelf niet opgelost krijg. Vooruitdenken, liefst een stapje voor en soms een beetje najagen en druk zetten. Samen gaan we voor resultaat.
Wat voor soort werkzaamheden doe je? En zijn er specifieke werkzaamheden waar je echt wild enthousiast van wordt en meer van zou willen?
Ik doe nu het klassieke office management, maar ook communicatie, copywriting, social media en organiseren van klantendagen en business events. Ik zou mij nog meer willen gaan richten op het volledig ontzorgen van mijn (potentiële) klanten, dus ook privé zaken uit handen nemen. Heb jij komend weekend een diner met vrienden? Laat mij je boodschappenlijst maken, selecteren bij welke winkels je de beste wijn, noten, chocolade, etc krijgt. Eigenlijk een assistant op het volledige lifestyle gebied.
Hoe krijg je het voor elkaar om aan veel verschillende projecten te werken?
Dat zit er van nature een beetje in, zo heb ik altijd gewerkt. Eén job was nooit genoeg, altijd op zoek naar meer. Zorg voor een to do list en hang hier realistische deadlines aan. Plan wanneer je wel en niet wilt werken en zorg voor een back-up en een aanjager, zodat ook jij zo nu en dan even achter de veren wordt aangezeten.
Neem ons mee in hoe een gemiddelde dag en week eruit zien voor jou.
Mailbox bijwerken, Whatsapp bijwerken, lezen, inspiratie opdoen, bezoek aan klant, werkzaamheden voor diverse projecten uitvoeren, netwerken, en natuurlijk ook nog vriendin en sinds 9 maanden moeder zijn.
Je bent je eigen baas, dat is meestal heerlijk en soms ook lastig. Wat vind je er moeilijk aan?
Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het welvaren van de business van je klanten, maar ook van die van jouzelf. Er is (meestal) niemand die het voor je doet. Een website bijvoorbeeld… Ik leverde in 2016 een stuk of tien websites voor klanten op, maar mijn eigen website blijft steeds op een laag pitje hangen. Altijd de klant voorop stellen, terwijl je ook moet investeren in je eigen professionalisering.
Hoe blijf je dagelijks gefocust op wat je doet?
Dat lukt niet iedere dag even goed, daar ben ik eerlijk in. Ik ben een mens, geen robot 🙂 Daarnaast is de deadline my greatest inspiration. Omdat ik vaak creatief aan de slag ben voor klanten, moet er vaak behoorlijk wat druk op de ketel zitten om te presteren. Dat is soms onhandig, maar zo werkt het nou eenmaal voor mij. Verder maak ik gebruik van apps en een ouderwetse geschreven to do-list. Er is niks zo fijn als met een felle kleur marker alle taken door te halen, heeft iets ouderwets in deze tijd van swipen.
Wat iedereen natuurlijk wil weten: hoe vind je mensen om mee samen te werken?
Blijf jezelf en dicht bij jezelf. Start met vrienden, familie en naasten om te vertellen wat je doet, onderzoek ook wat zij doen en hoe je hier voordeel mee kunt doen. Doe dingen onbaatzuchtig, laat zien dat je een bijdrage wilt leveren aan de maatschappij. Ik ben sinds maart vrijwillig secretaris van het KWF Kankerfonds. Door deze vrijwilligersfunctie kan ik mij inzetten voor het goede doel, maar ook weer meer mensen ontmoeten en vertellen wie ik ben en wat ik doe. Hier komen altijd mooie dingen uit voort. En vind elkaar ook online. Zoek op Facebook of LinkedIn naar juiste groepen waar je gelijkgestemden kunt vinden.
Wat zijn de 3 online tools waar je echt nooit meer zonder kan?
- Skype
- Dropbox
Virtual assistants zijn hot. Hoe zie jij de VA over 5 tot 10 jaar?
Er komt steeds meer vraag naar, maar ook meer aanbod. De online wereld blijft groeien, dus ons werk net zo goed. Ik denk wel dat er nog wat verschuivingen gaan komen, dus niet alleen ontzorging op zakelijk gebied, maar ook op persoonlijk vlak.
Heb je als laatste een gouden tip voor anderen die ook als virtual assistant willen starten?
Weet wat jouw toegevoegde waarde en onderscheidende waarde kan zijn en maak dat je Mission Statement. Blijf leren en lezen, zodat je up-to-date bent en zorg voor aan aanjager in jouw omgeving. Dat jij een virtuele superheld bent, wil niet zeggen dat jij af en toe niet ook ondersteuning mag vragen! (Where would Batman be without Robin?)